ورق دامپا

قیمت ورق دامپا و شرایط خرید آن در تهران یا هر شهرستان دیگری با توجه به معیارهای مختلفی تعیین می‌شود که هر کدام در جای خود معرفی کننده مشخصات فنی این محصول است. بنابراین بهترین راه برای بررسی قیمت ورق دامپا و سنجش شرایط خرید آن، کسب آگاهی کافی در مورد مشخصات فنی این نوع از ورق‌های صنعتی است که بیشتر از هر کاربری دیگری برای پوشاندن فضای زیر سقف‌های زیر شیروانی و یا استفاده به‌عنوان پوشش سقف یا ساخت محصولات سازه‌ای مهمی مانند دیواره‌های کانکس و انواع ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ورق دامپا: تنوع در طرح و کاربرد

ورق دامپا، نوعی ورق فلزی با طرح ذوزنقه‌ای است که به دلیل استحکام بالا و کاربردهای فراوان، در صنعت ساخت و ساز بسیار پرطرفدار است. ورق‌های دامپا در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

ورق دامپا ساده:

این نوع ورق، ساده‌ترین نوع ورق دامپا است و در مواردی که نیاز به استحکام بالا وجود ندارد، مانند سقف کاذب و دیوارپوش، استفاده می‌شود.

ورق دامپا کرکره‌ای:

این نوع ورق، دارای طرح کرکره‌ای است و به دلیل استحکام بالا، در مواردی مانند نمای ساختمان، سقف سوله و دیوارهای باربر استفاده می‌شود.

ورق دامپا سینوسی:

این نوع ورق، دارای طرح سینوسی است و به دلیل شباهت به ورق‌های گالوانیزه سینوسی، در مواردی مانند سقف شیروانی و سوله‌ها استفاده می‌شود.

ورق دامپا طرح سفال:

این نوع ورق، دارای طرح سفال است و به دلیل زیبایی و شباهت به سفال‌های سنتی، در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

ورق دامپا آنتیک:

این نوع ورق، دارای طرح آنتیک است و به دلیل زیبایی و خاص بودن، در نمای ساختمان‌ها و دیوارهای داخلی استفاده می‌شود.

ورق دامپا رنگی:

ورق‌های دامپا در رنگ‌های مختلفی مانند سفید، آبی، قرمز، قهوه‌ای و… تولید می‌شوند. علاوه بر انواع ذکر شده، ورق‌های دامپا در ضخامت‌ها و طول‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند.

انتخاب نوع ورق دامپا به عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، میزان استحکام مورد نیاز و زیبایی مورد نظر بستگی دارد.

ورق دامپا

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی ساندویچ پانل

این مشخصات به‌خوبی مشخص می‌کند که شرایط خرید این محصول از جمله قیمت ورق دامپا با توجه به چه عواملی تعیین می‌شود. مجموعه کارن پانل به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده‌های انواع ساندویچ پانل در تهران، خدمات فروش انواع ورق دامپا یا لمبه را که در دسته مواد اولیه ساخت ساندویچ پانل قرار می‌گیرد ارائه می‌دهد و برای راهنمایی خریداران در این زمینه مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت این محصول را در قالب موارد زیر معرفی می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت دامپا

ورق دامپا، نوعی ورق فلزی با طرح ذوزنقه‌ای است که به دلیل استحکام بالا و کاربردهای فراوان، در صنعت ساخت و ساز بسیار پرطرفدار است. قیمت ورق دامپا به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این متن به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

قیمت انواع ورق دامپا بر اساس جنس

اصلی‌ترین معیار دسته بندی ورق دامپا، جدا کردن انواع مختلف این نوع ورق صنعتی بر اساس جنس است که در همین زمینه موارد زیر قابل اشاره است:

ورق دامپا فلزی

مرسوم‌ترین ورق‌های دامپا از جنس فلز ساخته شده‌اند و طبق نوع ورق صنعتی یا آلیاژی که در ساخت آن‌ها استفاده شده است، انواع مختلفی مانند ورق دامپا گالوانیزه، ورق دامپا آلومینیومی، ورق دامپا روغنی، ورق دامپا استیل و… را شامل می‌شود. به شکل طبیعی هر کدام از این آلیاژها و انواع مختلف ورق مورد کاربرد در ساخت ورق دامپا، قیمت‌های متفاوتی دارد و قیمت این نوع ورق را طبق ارزش و کیفیت ذاتی جنس مشخص می‌کند. برای مثال قیمت ورق دامپا گالوانیزه به دلیل مزیت‌ها و خواصی که در زمینه عایق رطوبت و دوام بالا دارد، از قیمت ورق دامپا ساخته شده از ورق روغنی بیشتر است. پیشنهاد میکنیم مقاله روکش آلوزینک را نیز مطالعه نمایید.

ورق دامپا پلاستیکی

به‌طورکلی قیمت ورق دامپا پلاستیک را می‌توان پایین‌تر از انواع فلزی در نظر گرفت. این نوع ورق‌ها استفاده کم‌تری از ورق‌های فلزی دامپا دارند و بیشتر در ساخت سازه‌های موقت به کار می‌آیند. البته پایین‌تر بودن قیمت آن‌ها نسبت به انواع فلزی قطعی نیست چراکه ممکن است برخی از انواع این ورق‌ها به دلیل ضخامت بالا، اشکال خاص و نیز نوع پلیمر به‌کاررفته، قیمت بیشتری داشته باشد.

قیمت ورق دامپا بر اساس شکل

شکل ورق دامپا بیشتر با مشخصه خطوط و مسیرهای فرورفته طولی در فواصل معین شناخته می‌شود اما ممکن است در شکل‌های خاص‌تری هم ساخته شود. متداول‌ترین این شکل‌های خاص انواع ورق دامپای موج‌دار یا راه‌راه است که بیشتر برای پوشاندن روی سقف سازه‌های مختلف و نیز پوشش لایه ساندویچ پانل کاربرد دارد. این شکل‌های خاص‌تر از ورق دامپا ممکن است به دلیل الزامات ویژه‌تر ساخت و فرمینگ، قیمت بالاتری داشته باشند.

قیمت ورق دامپا بر اساس ضخامت

ضخامت انواع ورق دامپا مشخص کننده میزان مواد اولیه با کار رفته در آن است و بر همین اساس ورق‌های دامپا با ضخامت بیشتر، قیمت بالاتری نسبت به ورق‌های نازک‌تر دارند. مقدار استاندارد ضخامت انواع ورق دامپا فلزی به‌عنوان مرسوم‌ترین انواع ورق دامپا بر اساس جنس و کاربرد، معمولاً از ۰/۴ میلی‌متر تا ۱ میلی‌متر و بیشتر است.

بیشتر بخوانید: عایق پلی استایرن

لازم به ذکر است که این میزان‌های استاندارد ضخامت تعیین‌کننده ویژگی‌ها و کارکرد ورق دامپا از نظر وزن، دوام و مطلوب نگاه داشتن شرایط نصب است و خرید ورق‌هایی که ضخامت کم‌تر یا بیشتر از این حدود داشته باشند، کاربران را با چالش‌های مختلفی مانند بالا بردن وزن سازه (در صورت خرید ورق دامپا با ضخامت‌های بالا) یا عملکرد نامناسب ار نظر دوام و استحکام (در صورت خرید ورق دامپا با ضخامت‌های کم) مواجه می‌کند.

قیمت ورق دامپا بر اساس رنگ یا نوع پوشش

رنگ یا نوع پوشش ورق دامپا هم یکی دیگر از معیارهای تعیین قیمت این نوع مصالح پرکاربرد است. به‌طورکلی هرچه کیفیت رنگ یا پوشش بالاتر باشد و به‌نوعی قابلیت‌های تازه‌ای به ورق اضافه کند، قیمت این محصول بیشتر می‌شود. برای مثال قیمت ورق دامپا با روکش و رنگ PVC بیشتر از قیمت ورق مشابه (ار نظر جنس، شکل، ابعاد و…) با روکش رنگ روغنی است.

قیمت ورق دامپا بر اساس رنگ یا نوع پوشش

قیمت ورق دامپا بر اساس ابعاد

مشخصات فنی ورق دامپا از نظر ابعاد مشخص کننده طول و عرض استاندارد این محصول است که معمولاً بسته به سفارش مشتری متغیر است و قیمت‌ها بر اساس آن تعیین می‌شود. برای آشنایی بهتر مخاطبان با این موضوع باید به مقادیر معمول طول و عرق ورق دامپا توجه کرد. بیشترین مقدار برای طول ورق دامپا معمولاً ۱۲ متر است.

عرض استاندارد ورق‌های دامپا هم در استانداردترین حالت ۱۲۵ سانتی‌متر است اما با عرض کم‌تر از این مقدار هم قابل خریداری است و با توجه به سفارش مشتری، ورق‌های با عرض ۸۵ سانتی‌متر و حتی کم‌تر قابل ارائه است و به‌خصوص شرایط خرید آن در تهران به‌عنوان مرکز اصلی تولید این محصولات، بیشتر از سایر نقاط فراهم است.

خرید ورق دامپا در تهران

شرایط خرید ورق دامپا را می‌توان به صورت‌های مختلفی مانند خرید طولی و قطعه‌ای این نوع ورق در نظر گرفت که مرسوم‌ترین آن خرید ورق دامپا به شکل طولی است و به همین دلیل قیمت انواع این ورق در این حالت کم‌تر از قیمت آن در حالت‌های قطعه‌ای است. باید توجه داشت که نیاز به برش در شرایط فروش ورق دامپا به شکل قطعه‌ای، موجب بالا رفتن قیمت این دسته از ورق‌ها و پوشش‌های مرسوم سقف و سایر تجهیزات سازه‌ای مانند ساندویچ پانل می‌شود.

بیشتر بخوانید: عایق پشم شیشه

نکات مهم در خرید ورق دامپا

همان‌طور که مشخص شد در تعیین قیمت و خرید ورق دامپا در تهران و سایر شهرها موارد و متغیرهای زیادی تأثیرگذار است که باید تک تک توسط خریداران مورد ارزیابی قرار بگیرد تا در نهایت بهترین گزینه انتخاب و خریداری شود. در کنار این موارد به نکات دیگری هم می‌توان اشاره کرد که در نظر گرفتن هر کدام از آن‌ها می‌تواند فرآیند خرید ورق دامپا را دقیق‌تر کند.

  • در نظر گرفتن نیازهای سازه به ورق دامپا و انتخاب جنس، نوع، ابعاد، روکش و سایر موارد مشخص کننده شرایط فنی و کاربردی ورق دامپا.
  • تحقیق در مورد طول عمر مفید ورق دامپا مورد نظر و شرایط آن در خصوص تأثیرپذیری از عوامل محیطی مانند رطوبت، گرما، سرما و… با توجه به طول عمر مورد نیاز.
  • در نظر گرفتن روش نصب ورق دامپا (استفاده از پرچ یا جوش) که وابستگی زیادی به عوامل جنس و ضخامت ورق دامپا دارد.
  • سنجش قیمت ورق دامپا با شرایط ساخت سازه و در نظر گرفتن مناسب‌ترین گزینه از این لحاظ با اهداف مختلف مورد نظر که می‌تواند صرفه‌جویی در هزینه‌ها، صرف بودجه بر اساس بهترین کیفیت و مصالح و غیره باشد.