سازه های ساختمانی به کمک مصالح مختلف ساخته می شوند و در نهایت به بهره برداری می رسند. استفاده از سیمان و آجر همواره انجام شده و جزو مصالح سنتی محسوب می گردند. در سال های اخیر مصالح جدیدی تحت عنوان ساندویچ پانل و تری دی پانل به بازار آمده اند. این محصولات توانسته اند یک تحول بزرگ در زمینه ساخت و ساز ایجاد کنند و سازه های محکم را بسازند. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با این محصولات آشنا شویم و کاربردهای مختلف آن را بدانیم.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل یک سازه پیش ساخته است که از چندین لایه مختلف تشکیل می شود. ساندویچ پانل سقفی به صورت ویژه برای کاربرد سقف ساخته شده و برای آن استانداردسازی شده است. همچنین در بازار ساندویچ پانل دیواری نیز موجود است که برای اتصال به دیوار از آن بهره برده می شود. بزرگترین مزیت این سازه سبک بودن آن است به طوری که در برابر سقف های معمولی بسیار سبک تر خواهد بود. همچنین این سازه به راحتی نصب می شود و زمان اجرای آن بسیار پایین است. کسانی که دوست دارند کارشان با سرعت بیشتری انجام شود می توانند از ساندویچ پانل به نحو احسن استفاده نمایند.

همچنین قیمت ساندویچ پنل در محدوده مناسبی قرار دارد که همین مورد خرید آن را از لحاظ اقتصادی توجیه خواهد کرد. اجرای ساندویچ پانل تهران هم در سال های اخیر افزایش پیدا کرده که نشان دهنده اهمیت بالای آن می باشد. ساندویچ پانل به گونه ای ساخته شده که می تواند مانع از اتلاف انرژی در خانه ها گردد. اگر می خواهید که در مصرف انرژی صرفه جویی مناسبی داشته باشید خرید ساندویچ پانل می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. البته نباید فراموش کرد که این سازه نیز انواع مختلفی دارد و باید حتما به نوع نیاز خود توجه کنید. چنانچه دوست دارید یک انتخاب عالی را به انجام برسانید حتما به راهنمایی های انجام شده دقت کافی را داشته باشید.

تفاوت ساندویچ پانل با تری دی پانل

تفاوت های اصلی ساندویچ پانل و 3d پانل

از آنجایی که این دو مورد از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به هم دارند بسیاری از افراد آن را با هم اشتباه می گیرند. این در حالی است که هر کدام از آن ها دارای شرایط مختلفی هستند و از این لحاظ دارای تفاوت های عمده هستند. ساندویچ پانل تقریبا از پنج لایه مختلف تشکیل شده است. این در حالی است که تری دی پانل به صورت کلی از سه لایه ساخته می شود. لایه بیرونی ساندوچ پانل از یک فلز گالوانیزه مانند آلومینیم ساخته می شود. این در حالی است که لایه بیرونی پانل سه بعدی از جنس بتن می باشد.

در ساندویچ پانل دو لایه فلز در قسمت های بیرونی کار شده است. همچنین دو لایه چسب نیز برای اتصال لایه فلز با لایه مرکزی به کار رفته است. در نهایت یک لایه نیز در مرکز ساندویچ پانل وجود دارد که به عنوان عایق اصلی شناخته می شود. در پنل سه بعدی یک عایق اصلی که از جنس پلی استایرن است در مرکز قرار دارد. دو طرف دیگر نیز توسط شبکه مش پوشانده شده است. قبل از اینکه کار نصب این سازه ها را شروع کنید در ابتدا نوع نیاز خود به آنان را مشخص نمایید.

مشخصات فنی ساندویچ پنل

مهمترین خصوصیت یک ساندویچ پنل خوب عملکرد حرارتی بالا در آن است. در واقع اگر به دنبال حفظ انرژی گرمایی هستید ساندویچ پنل بهترین گزینه پیش روی شماست. زیبایی این سازه نیز جلوه خاصی به خانه می دهد و اگر دقت کنید می توانید این جلوه زیبا را ببینید. خوشبختانه رنگ های مختلفی بر روی ساندویچ پانل قابل اجراست و از این بابت تنوع خوب وجود دارد. ورق کار  شده بر روی ساندویچ پانل شامل ورق گالوانیزه و ورق آلوزینک می باشد که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. ضخامت ساندویچ پانل دیواری بین ۴، ۶ و ۸ سانتی متر می باشد که هر کدام در شرایط مخصوص به خود استفاده می شوند.

تفاوت اصلی ساندویچ پانل 3 بعدی و معمولی

عرضی که برای نمونه ها سقفی در نظر گرفته شده است ۱ متر می باشد. شما می توانید طول ساندویچ پانل سقفی را از ۱ تا ۱۲ متر با توجه به نیاز خودتان تهیه نمایید. امروزه شرکت های مختلفی در حال تولید این سازه ها هستند و هر کدام شرایط قیمتی مخصوص به خود را دارند. خوشبختانه همه محصولات تولید شده در این بخش می توانند فشار زیاد بار را تحمل کنند و از این لحاظ بسیار مستحکم هستند. نکته جالب این است که پنل سه بعدی به عنوان عایق صدا نیز عمل می کند و مانع از ورود صدای مزاحم به داخل خانه می شود.