عایق های اصلی EPS و XPS

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساختمان‌سازی شاهد این مورد هستیم که عموم مردم به دنبال خانه‌هایی هستند که بتوانند در آن با آسایش زندگی کنند و دیوار‌های عایقی داشته باشند تا علاوه بر مقاومت زیاد، بتوانند فضای خصوصی و بدون رد و بدل شدن صدا را تجربه کنند. برای متحقق شدن این مورد، شما باید به استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین عایق‌های موجود در بازار بپردازید. به صورت کلی شاهد وجود دو نوع عایق اصلی با نام‌های eps و xps هستیم، موردی که می‌تواند دست شما در انتخاب باز بگذارد. همانطور که از نام متفاوت این دو مورد پیدا می‌باشد، هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوت، متریال ساخت متفاوت و در نتیجه کاربرد‌های متفرقه‌ای هستند.
متخصصین و همچنین مشتریان برای اینکه بدانند کدام یکی از این موارد برای نیاز آن‌ها ساخته شده است باید حداقل اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند. اگر که شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، در این بخش از مطلب با ما همراه باشید به ذکر ویژگی‌های هر دوی این فوم‌ها و البته مقایسه‌ی کلی عایق های XPS و EPS به صورت مختصر بپردازیم. همچنین برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ساندویچ پانل و اطلاع از بروز ترین قیمت ساندویچ پانل می‌توانید به بخش فروشگاه وبسایت کارن پانل مراجعه کنید.

عایق های اصلی EPS و XPS

تفاوت های EPS و XPS

شاید بتوان یکی از دلایل اصلی محبوبیت بالای دو عایق EPS و XPS را داشتن انعطاف بسیار بالا، حرارت پذیری و سازگاری بالا دانست که باعث شده‌اند بتوان از این موارد در کاربری‌های مختلف استفاده کرد. اما همانطور که می‌دانید انتخاب بین این دو مورد کار سختی می‌باشد و شما باید بر اساس نیاز ساختمان مورد نظر خود این مورد را انتخاب کنید. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر تفاوت‌های اصلی دو عایق ذکر شده بپردازیم تا بتوانید با دانش بیشتری در این مورد انتخاب خود را قطعی کنید:

  •  تکنولوژی‌های ساخت و توسعه‌ XPS با EPS دارای تفاوت‌های بسیاری می‌باشند جایی که عایق EPS یا در اصل همان فوم پلی استایرن انبساطی، نوعی از عایق می‌باشد که با استفاده از یاخته‌های بسته طی فرآیند انبساط پلیمر پلی استایرن تولید و تکثیر می‌شود. ظاهر آن نیز اغلب مواقع به مانند عایق فوم پلاستیک بوده و رنگ سفیدی دارد. اما در طرف دیگر شاهد این مورد هستیم که فوم پلی استایرن قالب ریزی شده یا همان XPS ماده‌ای عایق می‌باشد، همانطور که از نامش پیدا می‌باشد از پلیمر پلی استایرن ساخته شده است ولی دارای یک تفاوت اصلی می‌باشد. برای ساخت این محصول در فرآیند غالب سازی از تکنولوژی بخصوص و همچنین رنگ متفاوتی استفاده می‌شود تا بتوان آن را از عایق‌های مشابه جداسازی کرد. اگر که نیازمند انجام موارد فنی نظیر اجرای ساندویچ پانل و ساندویچ پانل تهران هستید می‌توانید با پشتیبانی تلفنی ما ارتباط برقرار کرده و از بهترین متخصصین ما درخواست خدمات کنید.
  •  جایی که EPS بخاطر تکنولوژی ساخت خود مناسب برای استفاده‌ی در موارد شکستنی و حساس می‌باشد، فوم XPS برای مواد سخت و دارای ساختار متفاوت استفاده می‌شود.
  •  برخلاف عایق EPS، شاهد استفاده از ماده‌ای به نام GPPS در ساخت عایق XPS هستیم که باعث می‌شود بافت آن خالی از حفره و تو در تو باشد.
  •  همانطور که گفتیم عایق EPS دارای مقاومت فشاری زیادی می‌باشد و به همین علت می‌تواند وزن زیادی را نیز تحمل کند و در طول زمان آسیبی به آن وارد نشد. این مورد است که باعث شده استفاده از آن در کاربری‌های مانند سردخانه بسیار ایده‌آل می‌باشد.
  •  یکی دیگر از موارد مهم در این رابطه ضربه‌پذیری XPS می‌باشد که به نسبت فوم رقیب بالاتر می‌باشد.
  •  در حالی که فضای خالی در ساختار EPS باعث می شود که آب در آن نفوذ کند، شاهد این مورد هستیم که مقاومت XPS در برابر جذب آب بسیار بالا می باشد.
  •  مورد دیگری که از تفاوت‌های کاربردی این دو عایق می‌باشد، مقاومت حرارتی است. جایی که فوم EPS دارای مقاومت پایین‌تری به نسبت عایقXPS می‌باشد.
  •  EPS دارای مقاومت فشاری زیادی نمی‌باشد و از این جهت می‌توان آن را نقطه‌ی ضعف دانست چرا که مقاومت فشاری XPS چند برابر EPS می‌باشد.

فوم XPS و EPS

با توجه به این موارد گفته شده به حتم شما متوجه شده‌اید که شباهات و تفاوت‌های بسیاری بین این دو عایق وجود دارد که علاوه بر متمایز بودن آن‌ها در زمینه‌هایی اشتراک دارند. اما به صورت کلی هر دوی این عایق‌ها دارای کیفیت ساخت بسیار بالایی می‌باشند و استفاده از آن‌ها می‌تواند تضمین‌کننده‌ی کیفیت کار باشد.

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم با خواندن این محتوا با تفاوت‌های اصلی دو فوم و عایق EPS و XPS آشنا شده‌ باشید. استفاده از این عایق‌ها در صنعت ساختمان‌سازی یکی از ضروری‌ترین موارد است و طبعاً شما نیز باید با دقت در انتخاب آن عمل کنید. اگر که علاقه‌مند به یادگیری این دسته از مطالب آموزشی هستید می‌توانید در بخش بلاگ وبسایت به مطالعه‌ی بیشتر بپردازید و همچنین در بخش فروشگاهی می‌توانید اقدام به خرید ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری کنید.