کفپوش ساختمان چیست

کفپوش یکی از قسمت های مهم عایقی، پوششی و ظاهری ساختمان است که در سطح و کف محیط به کار برده می شود. به هر پوششی که کف محیط را بتوان با آن پوشش داد، کفپوش گفته می شود. انواع کفپوش ساختمان دارای مزایای و معایبی هستند. در نتیجه قبل از به کارگیری هر یک از آنها می‌بایست به مزایا و کاربرد آن آشنا شد. بر اساس نوع ساختمان و کاربری آن، بودجه و طرح متناسب با دکوراسیون انواع کفپوش ساختمان در بازارهای فروش وجود دارند. در ادامه این مقاله به انواع کفپوش های ساختمانی خواهیم پرداخت.

کفپوش ساختمان چیست؟

یکی از بخش های مهم و مؤثر بر چیدمان دکوراسیون ساختمان مربوط به انواع کفپوش ساختمان است. کفپوش ساختمان بایستی متناسب با ساختمان و دکوراسیون محیط بر روی کف اجرا شود. کفپوش های ساختمانی دارای انواع مختلفی هستند. کفپوش ها در زمان نصب جزئی از ساختمان محسوب می شوند به این معنی تعویض آن زمان بر، پر هزینه و مشکل خواهد بود. بنابراین قبل از انتخاب انواع کفپوش ساختمان حتماً به موارد مهمی توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: انواع قالب بتنی

نکات مهم در زمان انتخاب انواع کفپوش ساختمان

همانطور که می دانیم انتخاب برخی از مصالح ساختمانی همچون انواع کفپوش ساختمان رابطه ای مستقیم با عایق بندی کف و زیبایی محیط دارند. بنابراین بایستی در زمان انتخاب حتماً به مواردی ذیل توجه نمود؛

  • توجه به کاربری ساختمان و کف مورد نظر برای ایجاد پوششی مناسب. ساختمان های اداری به کفپوش های با دوام و مناسب نیاز دارند زیرا تردد در آنجا بیشتر از ساختمان های شخصی و مسکونی است. در نتیجه بایستی به کاربری ساختمان توجه داشت. کفپوش های مورد استفاده کف خانه ها بایستی زیبا و راحت باشد.
  • در نظر داشتن بودجه در زمان خرید کفپوش بسیار مهم است. افراد بر اساس بودجه خود بایستی از کفپوش های مختلف جهت پوشش کف انواع قسمت های ساختمان استفاده کنند.
  • در نظر داشتن سلیقه خود در زمان انتخاب این نوع از مصالح ساختمانی نیز بسیار مهم است. پس از توجه داشتن به موارد فوق بایستی بر اساس سلیقه و خواسته خود از دکوراسیون نهایی کفپوش را انتخاب کرد
  • هماهنگ بودن با سایر اجزای ساختمان و مصالح به کار برده شده در دیوار و پله ها

انواع کفپوش ساختمان

انواع کفپوش ساختمان

همانطور که می دانیم همه مصالح متنوع ساختمانی دارای انواع مختلفی هستند. کفپوش ساختمانی نیز دارای انواع مختلفی است. بنا بر نوع کاربری کف از انواع کفپوش ساختمان جهت پوشش سطح استفاده می شوند. انواع کفپوش ساختمان به قرار زیر است.

کفپوش سنگی

  • سنگ
  • موزاییک

کفپوش چوبی

  • لیمینت
  • پارکت

کفپوش پلاستیکی

  • لینولئوم
  • کفپوش رولی

هر یک از انواع این کفپوش ها دارای مزایایی است که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت.

ویژگی و مزایای انواع کفپوش های ساختمانی

کفپوش سنگی

از انواع کفپوش ساختمان که در نوع خود بسیار محبوب و پر کاربرد هستند انواع کفپوش های سنگی است. این مدل کفپوش بسیار مورد توجه افراد در پوشش سطوح قرار می گیردزیرا دارای تنوع در طرح و رنگ و سایز هستند. بسیار با دوام و در صورت مچ شدن با متریال های دیگر مورد استفاده در ساختمان زیبایی کف و دکوراسیون بیش از پیش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین خانه های پیش ساخته

کفپوش های سنگی که از جنس انواع سنگ های گرانیتی و … هستند بسیار زیبا و اکثراً برای ساختمان لوکس مورد استفاده قرار گرفته می شوند. این نوع از کفپوش های سنگی گران قیمت نیز هستند.

از دیگر انواع کفپوش های سنگی کاشی و سرامیک است. بیشترین نوع استفاده در ساختمان های ایرانی استفاده از کاشی و سرامیک در پوشش سطوح است. تنوع طرح و رنگ در کاشی و سرامیک بسیار زیاد است. همچنین دارای قیمت مناسب در مقایسه با کفپوش های سنگی گرانیتی است. تمیز کردن این مدل از کفپوش ها ساده تر از انواع مختلف مانند موزاییک است.

موزاییک نیز نوع دیگر کفپوش سنگی محسوب می شود. پوشش پیاده رو ها، حیاط خانه و … با استفاده از انواع مدل های موزاییک انجام می شود. نصب موزاییک سریع و ساده خواهد بود. طرح و رنگ های متنوعی از آن موجود هستند. همچنین دارای قیمت مناسب تر بوده و دوام آنها بیشتر از کاشی و سرامیک است.

کفپوش چوبی

نوع دیگر کفپوش ها که امروزه بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته شده است کفپوش چوبی و انواع آن است. زیبایی و گرمی این مدل از کفپوش ها خاص تر از کفپوش های سنگی است و دکوراسیون و کاربری خاص خود را طلب می کند. کفپوش های چوبی به دلیل ظاهر و رنگ خاص چوب و طبیعت حس گرما و شادابی بیشتری را به محیط منتقل می کند.

پارکت معروف ترین مدل کفپوش های چوبی است که در انواع و اقسام طرح و رنگ آن در بازار موجود است. این مدل از کفپوش ها از درختان کاج، زبان گنجشک، افرا و بلوط تهیه می شوند. برای پوشش سطوح کف خانه های مسکونی استفاده از پارکت مرسوم است. زیبایی، وزن سبک، عایق گرما و متنوع بودن از مزایای این مدل از پوشش دهنده های سطوح هستند.

بیشتر بخوانید: ساندویچ پانل با روکش کامپوزیت

لیمینت یا لیمینت پارکت نیز نوع دیگری از انواع کفپوش ساختمان و کفپوش های چوبی است. این مدل تشابه های زیادی با پارکت داشته و تقریباً شبیه به یکدیگر هستند. اما تولید و هزینه آن با پارکت تفاوت دارد. دوام بالا، ارزان قیمت بودن، مقاوم در برابر خراشیدگی و تنوع محصول از مزایای کفپوش لیمینت هستند.

کفپوش پلاستیکی

امروزه کفپوش های پلاستیکی به دلیل برخی از مزایای آن بسیار مورد توجه قرار گرفته شده اند. کفپوش لینولئوم به صورت ورقه ای و یا کاشی شده به فروش می رسند. برای استفاده در سطوحی که رعایت بهداشت در آنها مهم است استفاده از این مدل توصیه می شود. گرد چوب پنبه، الیاف چوب، سنگ آهک، روغن تخم کتان متریال های ساخت کفپوش لینولئوم هستند. تنوع در محصول، مقاومت در برابر آلودگی و تمیزی سریع و آسان از مزایای این مدل از کفپوش ها هستند. پیشنهاد میکنیم مقاله ویلای پیش ساخته با ساندویچ پانل را نیز مطالعه کنید.

کفپوش های رولی نیز از انواع کفپوش ساختمان محسوب می شوند. این مدل در طرح و رنگ های مختلف و با متراژ زیاد و ضخامت کم تولید می شوند. ارزان قیمت هستند و برای پوشش انواع سطوح و دیوار از آن استفاده می شود. جنس آن از پلاستیک و کاغذ است. نصب آن سریع و بدون کثیف کاری است.