ساندویچ پنل سقفی-دیواری

جهت اطلاع از انواع قالب بتنی باید تعریفی از قالب در فکر و ذهن مخاطب شکل گیرد. پس زمانی که ماده ای داخل یک ظرف ریخته می شود و به شکل ظرف در می آید یا همان ظرف موجب شکل گیری ماده می شود به اسم قالب بیان می گردد. همچنین به گروه یا نهادی که در ساخت و تولید انواع قالب دست دارند قالب ساز می نامند.

انواع قالب بتنی کدامند؟

در ایران انواع قالب بتنی با کیفیت های بی نظیر در شکل های متنوع و زمینه های مختلف تولید می گردد. قالب ها وظیفه مهم و جالبی بر عهده دارند که شکل دهی مطلوب و مطابق مدل مدنظر به ماده است. ناگفته نماند که در مورد قالب بتن و انواع آن این مسئله صدق کرده و ساختار قالب ها به کمک مراکز پیشرفته و بزرگ ساخته می شود. درنتیجه مورد تأیید شرکت های خصوصی و عموم قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین خانه های پیش ساخته

انواع قالب بتنی

انواع قالب بتنی فلزی

انواع قالب بتنی فلزی از پانل های مدولار با سایزهای استاندارد تشکیل شده است. این نوع قالب ها جهت قالب بندی اقسام سازه های بتنی همچون دیوار پیش ساخته، دیوار برشی، مخازن، پل ها، سقف، ستون، دیوار و … مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پانل ها بسته به نیاز و سلیقه مشتری در سایزهای دلخواه تولید می گردند. بنابراین از مزایای این نوع قالب می توان به سرعت بالا در اجرا، سطوح صاف و یکدست بتن ریزی، امکان تغییر در مقاومت و ظرفیت، مقاوم در مقابل آتش سوزی و مقاومت بالا اشاره کرد. البته معایبی همچون هزینه اولیه نسبتاً بالا و تبادل گرمایی زیاد به دلیل عدم وجود عایق حرارتی دارد.

انواع قالب بتنی چوبی

انواع قالب بتنی چوبی بیشتر از چوب درختانی همچون سوزنی برگ است که از بافت نرم تر و سبک تری نسبت به درختان پهن برگ برخوردار است. بنابراین در مقابل رطوبت، کمتر تغییر شکل می دهد. پس از مزایای این نوع قالب می توان به قابل استفاده در برای چندمین بار، هزینه پایین، عایق حرارتی مناسب، قابلیت اتصال به شکل ساده یا طویل کردن از طریق پیچ و میخ و مقاومت نسبتاً بالا اشاره کرد. همچنین دارای معایبی همچون تکرارپذیری کم است.

بیشتر بخوانید: ساندویچ پانل با روکش کامپوزیت

انواع قالب بتنی آجری

قالب بتنی آجری برای پی سازی انواع ساختمان معمولی مورد استفاده قرار می گیرد و در ساخت دیوارهای حائل کنار خاک و شالوده ها نیز کاربرد دارد. پس برای اجرای با توجه به نیروهای وارده و ارتفاع بتن در داخل قالب باید دیواری به پهنای 10 الی 20 سانتی متر ساخته شود. البته قالب بندی ها به صورت یک آجره تقریباً 20 الی 22 سانتی متر هستند و قالب بندی ها به صورت نیم آجره نیز تقریباً 10 الی 11 سانتی متر هستند.

از مزایای این نوع قالب می توان به قیمت مناسب، محافظت از شالوده در مقابل عوامل مخرب، سرعت اجرا بالا، عدم نیاز به گودبرداری و افزایش ظرفیت باربری شالوده به دلیل ضخامت بالا و چسبندگی قالب آجری به فونداسیون اشاره کرد. همچنین معایبی همچون تغییر در اندازه، ابعاد و به هم خوردن قالب بعد از چیدمان، عدم کنترل روی بخش های بی کیفیت و یکبار مصرف دارد.

انواع قالب بتنی فایبرگلاس و پلی اتیلن

این نوع قالب بتنی از جنس مواد شیمیایی همچون فایبرگلاس و پلی اتیلن بوده که هزینه اولیه آن تقریباً زیاد است. اما هزینه های مختص به مصالح پلی اتیلن و فایبرگلاس کم است. البته برای افزایش زیبایی نمای بتنی می توان از قالب های متعدد و متنوع فایبرگلاس استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: روکش گالوانیزه چیست

انواع قالب بتنی لغزنده

Slip Form or Slip-Forming همان قالب لغزنده یا قالب لغزان یکی از روش های قالب بندی است. این قالب از طریق حرکات تدریجی مقطعی و بازه زمانی مشخص به سمت بالا یا جلو حرکت می کند. بنابراین میلگرد گذاری و بتن ریزی به شکل پیوسته ادامه می یابد. پس در این نوع قالب سطح قالب با بتن در تماس بوده و با آن فاصله نخواهد گرفت. اما مداوم بر روی آن می لغزد. همچنین قالب لغزنده در دو نوع قالب لغزنده تایم و قالب لغزنده افقی تولید می شود.

قالب لغزنده قایم جهت ساخت سازه های قایم همچون برج های مراقبتی، مخابراتی، دودکش ها، دیوار برشی، هسته های مقاوم، تأسیسات مختص به ذخیره مواد و سیلوها به کار می رود.

قالب لغزنده افقی برای کارهایی همچون پوشش تونل ها، قطعات از قبل ساخته شده روکش کانال ها، کانال های زهکشی و لوله های آب مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع قالب بتنی پیش آکنده

بعد از ریختن مصالح درشت دانه سنگی در قالب نوبت به ریختن ملات سیمان و ماسه می رسد که قالب بتنی پیش آکنده را تشکیل می دهد و به PA معروف است. بنابراین بتن دوغابی یا پیش آکنده برای مکان هایی که دسترسی آسان به مصالح ممکن نبوده و یا با بتن معمولی نمی توان سازه را به اتمام رساند، مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل

البته ساخت این نوع بتن به دو مرحله نیاز دارد که در ابتدا باید شن با سنگدانه درشت در قالب ریخته و فشرده شود. سپس با فضای خالی 33% از کل حجم با ملات پر گردد. بنابراین در قالب بتن پیش آکنده مصالح به شکل دانه بندی ناپیوسته است که جهت دستیابی به پیوستگی بیشتر مابین سنگدانه ها باید از دوغاب عاری از هر ناخالصی و گرد استفاده کرد. زیرا مواد همچنان در مخلوط باقی می ماند و قابل جداشدنی نیست. درنتیجه مصالح پیش از اضافه نمودن دوغاب به مواد ملات باید کاملاً اشباع و خیس شوند.

انواع قالب بتنی ماندگار

ICF یا عایق ماندگار به سیستم بتن مسلح اضافه شده که دیواری پرکننده با بتن را تشکیل می دهد. درنتیجه این قالب نقش دیوارهای دائمی را داشته و بعد از اتمام بتن ریزی، جزئی از دیوار به حساب می آید و عملکرد آن همانند عایق حرارتی است. از مزایای این نوع قالب می توان به عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد، سهولت در اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی، مراحل نصب در کارگاه بدون استفاده از ماشین های سنگین، انعطاف پذیری نسبی و سهولت و سرعت در اجرا اشاره کرد. البته معایبی همچون نیاز به تجهیزات و ماشین آلات خارجی برای تولید با کیفیت و سرعت بالا، احتمال حذف لایه های پلی استایرن در اثر عوامل طبیعی، جوندگان و حشرات، وابستگی صددرصد به سیمان و سنگینی وزن سازه نیز دارد.