درز بندی ساندویچ پانل چگونه انجام میشود؟

یکی از مهم ترین مباحثی که باید در مورد ساندویچ های پانل مورد توجه قرار بگیرد، درز بندی آنهاست. این درزبندی می تواند افزایش مقاومت و همچنین عدم نفوذ پذیری را به همراه داشته باشد. ساندویچ های پانل به هم وصل شده اند و تمام آن ها متصل به اسکلت های زیرسازی هستند. در محل نصب هر دو ساندویچ پانل فضای بسیار کمی ایجاد شده است که درز نام دارد.

این درزها می توانند باعث نفوذ آب برف و باران، نفوذ هوای خارجی، نفوذ رطوبت، ورود جریان باد و هدر رفتن انرژی شوند. این موضوع به خصوص در مورد ساندویچ پانل دیواری وجود دارد. به همین علت بهترین روش برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی درزبندی ساندویچ های پانل است. برای انجام درزبندی روش های مختلفی ارائه شده که شما می توانید با انجام هر یک از آن ها، این مشکل را حل کنید.

کدام ساندویچ پانل ها باید درز بندی شوند؟

یکی از سوالات مهمی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند این است که کدام یک از ساندویچ های پانل باید درزبندی شوند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تفاوتی نمی کند که شما این پانل ها را به چه هدفی نصب می کنید، در هر صورت باید احتمال نفوذ رطوبت، آب، آلودگی و غیره را در نظر بگیرید. هر نقطه از ساندویچ های پانل می توانند محلی برای نفوذ این موارد باشند؛ بنابراین درز بندی باید برای تمام نمونه های ساندویچ های پانل انجام شود.

نحوه درزبندی ساندویچ های پانل

تفاوتی نمی کند که شما از چه نوع ساندویچ پانلی استفاده می کنید، در هر صورت لازم است تا برای درزبندی را برای تمام آن ها انجام دهید. پس از نصب و اجرای ساندویچ پانل می توانید برای درزبندی آن اقدام کنید. خوشبختانه روش های مختلفی برای درزبندی این تجهیزات وجود دارد. ما در ادامه این روش ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

ساندویچ پنل

اسپری پلی یورتان

اولین روش برای درزبندی، استفاده از اسپری پلی یورتان است. این روش معمولا برای درزبندی ساندویچ های پانل دیواری مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه استفاده از آن بدین شکل است که شما باید پس از نصب این تجهیزات با استفاده از اسپری مذکور تمامی درزها را پر نمایید. حال قبل از این که مواد این اسپری پف کرده و حجم بگیرد باید پانل بعدی را در محل مورد نظر قرار دهید. در این صورت تمام درزها کاملا پر می شوند.

ورق فلاشینگ

ورق فلاشینگ را می توان به عنوان یکی دیگر از روش های کاربردی درزبندی معرفی کرد. طراحی این ورق ها به گونه ای صورت گرفته که می توانند درزهای بین دو ساندویچ پانل را کاملا پوشش دهند. همچنین استفاده از این ورق ها می تواند تاثیر زیادی روی زیبایی نمای ساختمان داشته باشد. از دیگر کاربردهای ورق فلاشینگ می توان عایق صدا بودن آن اشاره کرد. به همین جهت بسیاری از متخصصان از این نوع ورق ها برای درزبندی استفاده می کنند.

ورق گاتر یا آب رو

ورق گاتر را با نام آب رو نیز می شناسند. ورق های گاتر را معمولا از پلاستیک فشرده پی وی سی می سازند. به همین علت این ورق ها در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند. از آن ها حتی برای ساخت ناودان نیز استفاده می کنند. به همین علت به آن ها آب رو نیز می گویند.

این ورق ها با هدف جمع آوری آب باران طراحی شده اند تا این آب را به سمت دیگر هدایت کنند. در این صورت آب باران با پانل ها در تماس نیستند. ورق های گاتر را می توان به صورت افقی نیز روی کف زمین قرار داد. نمونه های مختلف ورق های مذکور در حاشیه استخرها به کار برده می شوند.

چسب پلی یورتان

در کنار اسپری های پلی یورتان، چسب های پلی یورتان نیز طراحی شده اند. این چسب ها نیز روشی موثر برای درزبندی ساندویچ پانل هستند. چسب های پلی یورتان بسیار قوی بوده و می توان آن ها را برای درزبندی انواع ساندویچ پانل دیواری و سقفی به کار برد. با استفاده از این چسب ها می توانید تمامی درزهای موجود در بین پانل ها را از بین ببرید.

برای استفاده از چسب های پلی یورتان باید سطح مورد نظر فاقد هر نوع آلودگی باشد. در غیر این صورت آلودگی مانع از چسبندگی قوی چسب ها می شود. در نهایت پس از مدتی شاهد نفوذ رطوبت و آب و دیگر موارد هستید.

فیلتر

آخرین روشی که برای درزبندی ساندویچ های پانل وجود دارد، روش فیلتر است. فیلترها سایز و ابعاد بسیار کوچکی دارند و از آن ها برای درزبندی ساندویچ های پانل به خصوص نمونه های سقفی آن ها استفاده می کنند. فیلترها می توانند به خوبی محل اتصال پانل ها را پوشش دهند و درزهای موجود را از بین ببرند.

نکات مهم برای درزبندی ساندویچ پانل

درزبندی ساندویچ های پانل اهمیت زیادی دارد، زیرا شما هزینه هایی را برای قیمت ساندویچ پانل پرداخت می کنید. بنابراین انجام ندادن این کار در آینده موجب هدر رفتن هزینه شما خواهد شد. برای استفاده از روش های فوق به جهت درزبندی نکات مختلفی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید. از مهم ترین نکات درزبندی ساندویچ های پانل می توان موارد زیر را نام برد.

قبل از استفاده از هر یک از تجهیزات فوق حتما سطح زیرین کار را به خوبی تمیز کنید. وجود آلودگی و رطوبت می تواند عملکرد نهایی مواد را دچار اختلال کند و در نهایت شاهد نفوذ رطوبت، آلودگی و غیره خواهید بود.
پیچ هایی که پانل های ساندویچ را به هم وصل می کنند، بهتر است دارای تکیه گاه یا پایه باشند.
در صورت عمیق بودن درزها می توانید از فوم های اسفنجی برای پر کردن آن استفاده کید.
نوع درزبندی ساندیچ های پانل را بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه خود انتخاب کنید.
برای انجام درزبندی از فردی که در این زمینه تخصص و مهارت دارد، کمک بگیرید. در غیر این صورت ممکن است افراد دیگر به پانل های شما آسیب وارد کنند.
برای انتخاب روش مناسب برای درزبندی، از کارشناسان این زمینه مشورت بگیرید تا بتوانید بهترین نوع درزبندی را برای پانل های موجود انجام دهید.