sandwichpanel-2

ساندویچ پانل چیست و کاربرد آن کدام است؟

یکی از مهم ترین سازه های پیش ساخته ای که امروزه در صنعت ساختمان بسیار مورد استفاده است ساندویچ پانل ها هستند. با توجه به نوع مصرف این سازه در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تولید می شوند اما این محصول در انواع ساندویچ پانل برای مناطق و شرایط مختلف تولید می شوند.
با توجه به رشد روز افزون صنعت ساختمان و استفاده از مصالح مختلف در این صنعت امروزه سازندگان به دنبال محصولی کم هزینه و ساده بودند تا جایگزینی برای مصالحی همچون سیمان و آجر باشد. برای همین استفاده از ساندویچ پانل در این صنعت رایج گشته است.
امروزه افراد بی شماری برای کاهش در هزینه و افزایش در مزایا از ساندویچ پانل ها استفاده می نمایند. از ساندویچ پانل در ساخت هر نوع سازه ای مانند: ویلا، واحدهای مسکونی، واحدهای اداری، سردخانه ها و… استفاده می شود.
ساندویچ پانل از چند لایه تشکیل شده است که بسته به نوع مصرف به دو نوع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تقسیم بندی می شوند.

انواع ساندویچ پانل

در ساخت ساندویچ پانل از دو لایه بیرونی و داخلی و یک هسته میانی استفاده می شود. خود لایه بیرونی و داخلی از دو لایه تشکیل شده است. جنس لایه های بیرونی و داخلی ممکن است که از ورق های گالوانیزه، آلومینیوم، ورق آلوزینک باشد. اما هسته میانی از انواع مختلف فوم عایق مانند: فوم پلی یورتان، فوم پلی استایرن، پشم سنگ و یا پشم شیشه استفاده می شود.
نوع لایه میانی کیفیت ساندویچ پانل ها را تعیین می نماید. البته نوع لایه های بیرونی و داخلی نیز نقش تعیین کننده دارند. اما کیفیت و مرغوبیت ساندویچ پانل با نوع فوم میانی تعیین می شود. این لایه نوع عایق بندی و اندازه مقاومت انواع ساندویچ پانل را تضمین می نماید.

همچنین بخوانید: عایق پلی یورتان ساندویچ پانل چیست؟ 

Types-of-sandwich-panels-3

ساندویچ پانل دیواری

انواع ساندویچ پانل در ساخت دیوارهای سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. از برخی از انواع ساندویچ پانل دیواری در ساخت دیوارهای سردخانه ها و یا سوله ها مورد استفاده واقع می شوند. توجه به ضخامت ساندویچ پانل باعث افزایش بازدهی در سازه می شود.
مثلا در ساندویچ پانل سردخانه ای از نوع ضخامت 10 الی 15 سانتی متری این محصول استفاده می شود. ضخامت در این محصول باعث کم شدن هدر رفت انرژی در سردخانه ها می شود.
اما ضخامت 2 الی 4 سانتی متری ساندویچ پانل را معمولا برای ساخت پارتیشن ها و یا دیوارهای کارگاه ها استفاده می نمایند.

ساندویچ پانل سقفی

نوع ساندویچ پانل سقفی نیز همانند ساندویچ پانل دیواری از متریال مختلف در لایه ها و لایه میانی تولید می شود. ضخامت در این ساندویچ پانل همانند انواع ساندویچ پانل های دیگر از 4 تا 10 سانتی متر متغیر است. تنها تفاوت این نوع ساندویچ پانل با نوع دیواری آن در طراحی این محصول است. ساندویچ پانل های سقفی طوری طراحی و تولید می شوند که هنگام مصرف بر روی سقف بر روی هم طوری قرار بگیرند که هیچ گونه شکاف و رخنه ای ایجاد نشود و از نفوذ رطوبت و برف و باران به داخل سازه جلوگیری شود. همچنین طراحی آن کمک می نماید تا آب باران و برف به سادگی بر روی آن جاری شده و از کنار آن به سمت زمین حرکت نماید.
همچنین لازم به ذکر است که اجرای ساندویچ پانل در مدل سقفی و دیواری نیز متفاوت از دیگری می باشد که می بایست زیر نظر متخصص اجرایی برای اجرا و نصب اقدام شود.

انواع ساندویچ پانل ها بر اساس متریال بدنه

ساندویچ پانل بر اساس جنس بدنه به چند نوع تقسیم می شوند. بدنه به لایه بیرونی ساندویچ پانل اطلاق می شود و انواع آن عبارتند از:

  • یک رو ورق و یک رو فویل
  • هر دو سمت فویل
  • هر دو طرف نایلون
  • یک رو ورق و یک رو کاغذ

البته نوع کاغذ و نایلون مصرفی در تولید ساندویچ پانل به نوع خاصی از این مواد اطلاق می شود.

ساندویچ پانل ها بر اساس لایه میانی

همان گونه که گفته شد لایه میانی خود باعث تقسیم بندی انواع ساندویچ پانل می شود. این لایه می تواند از چند ماده مختلف تشکیل شده باشد.

  • فوم های پلی اورتان
  • فوم های پلی استایرن
  • فوم های پلی ایزوسیانات
  • پشم سنگ و یا پشم شیشه

استفاده از انواع فوم ها باعث افزایش بازدهی ساندویچ پانل ها در سازه های مختلف می شود.

همچنین بخوانید: عایق پلی استایرن ساندویچ پانل چیست؟ 

Types-of-sandwich-panels

مزایای استفاده از ساندویچ پانل

از مزایای انواع ساندویچ پانل می توان به این موارد اشاره نمود.

  • قیمت ارزان
  • مقاوم در برابر آتش سوزی
  • عایق صدا و حرارت
  • مقاوم در برابر ضربه
  • سادگی در تعویض
  • نصب راحت و آسان
  • حمل و نقل راحت
  • غیر قابل نفوذ در برابر رطوبت
  • عمر طولانی

نحوه قیمت گذاری ساندویچ پانل

قیمت ساندویچ پانل بر اساس جنس لایه های بیرونی و داخلی و همچنین فوم میانی تعیین می شود. اما موارد دیگری نیز بر تعیین قیمت این محصول تاثیرگذار است. از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ساندویچ پانل می توان به متراژ و همچنین نوع کاربرد این محصول نیز اشاره نمود.
توجه نمایید که حتما قبل از خرید ساندویچ پانل از منطقه نصب این سازه اطلاع حاصل نمایید. منطقه نصب تاثیر زیادی بر انتخاب نوع این سازه دارد. برای خرید و یا مشاوره در انتخاب انواع ساندویچ پانل می توانید به سایت کارن پنل مراجعه و با کارشناسان در این بخش از طریق صفحه تماس با ما مشاوره نمایید. انواع ساندویچ پانل تهران را از ما بخواهید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *