انواع پوشش های ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل به سازه های پیش ساخته ای گفته می شود که امروزه از آن به جای مصالح آجری و بتنی برای ساخت ساختمان ها استفاده می کنند. این نوع سازه ها در دو مدل ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تولید شده و از انواع طرح و شکل، رنگ و نقش برخوردار هستند. در این مقاله با انواع پوشش های ساندویچ پانل و قیمت آن آشنا خواهید شد؛ همراه ما باشید.

ساندویچ پانل نوعی متریال پیش ساخته است که در مواد و مصالح مختلف تولید می شود و در صنعت ساختمان سازی برای تولید پارتیشن، سقف و روکش دیوار کاربرد فراوانی دارد. هر پوششی که برای این مواد پیش ساخته استفاده شود تغییراتی ایجاد می کند و تغییراتی در دوام و استحکام این سازه های پیش ساخته ایجاد می شود و هر کدام برای استفاده در محیط های مختلف طراحی شده اند.

صفحه عایق از دو لایه فلزی با فوم عایق میانی تشکیل شده است. صفحات عایق فلزی و فوم مورد استفاده در ساخت ساندویچ پانل می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند. دو لایه پانل های اطراف فوم عایق میانی را ساندویچ پانل می گویند. ساندویچ پانل انواع مختلفی دارد که استفاده از هر کدام باعث کاهش یا مدیریت در هزینه ها می شود. همچنین تاثیر بسزایی در دوام یا مقاومت سازه های ساخته شده دارد.

منظور از پوشش ساندویچ پانل چیست؟ و چند نوع دارد

امروزه از سازه های پیش ساخته به نام ساندویچ پانل برای پوشاندن دیوارها و سقف های یک ساختمان استفاده می شود و جایگزینی مناسب به جای مصالح سنتی نظیر آجر و سیمان است. این نوع سازه ها به سبب ویژگی خود از قابلیت های خاص و منحصر به فرد برخوردار بوده و می توان به لحاظ ساختاری آن را به یک ساندویچ خوراکی تشبیه کرد.
به طور کل ساندویچ پانل از دو ورق فولادی و یک هسته مرکزی عایق مانند تشکیل شده که این ورق های فولادی شامل انواع ورق های آلومینیومی، گالوانیزه، آلوزینک می باشد. همچنین جنس موادی که به عنوان لایه عایق در هسته میانی جای می گیرد از نوع پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه می باشد. هر یک از این مواد تشکیل دهنده از خصوصیات و ویژگی های خاصی برخوردار هستند که در مجموع باعث می شود؛ انواع ساندویچ پانل در برابر ضربه و خوردگی مقاوم و مستحکم بوده و همچنین عایقی خوب در برابر صدا، رطوبت و حرارت باشند.
ساندویچ پانل ها را می توان برای ساختمان های مسکونی ویلایی، اداری و تجاری، اتاقک های نگهبانی، سردخانه، سوله های ورزشی، کانکس ها و انبارها، آزمایشگاه ها و نمازخانه ها استفاده کرد.

پوشش ورق آلوزینک

در این نوع پوشش، ساندویچ پانل ها با دو لایه ورق آلوزینک پوشانده می شود. این نوع روکش یکی از بادوام ترین و بهترین ترین پوشش هایی است که می توان از آن برای تولید این سازه ها استفاده کرد. ورق آلوزینک نوعی پانل متشکل از آلیاژ روی،آلومینیوم و مقدار کمی سیلیکون است که در ساخت آن استفاده می شود.
سیلیکون مورد استفاده در ساخت تخته آلوزینک مقاومت در برابر رطوبت پانل های عایق داخل و خارج را بسیار افزایش می دهد. ساندویچ پانل های روکش آلوزینک موادی مناسب برای استفاده در شرایط اسیدی مانند کارگاه ها و مراکز صنعتی هستند و پانل هایی از این نوع را می توان در ضخامت های مختلف و برای شرایط و مکان های مختلف ساخت. ورق های آلوزینک در برابر عواملی مانند:

  • سرما
  • گرما
  • باد

نیز مقاومت بالایی دارند و استفاده از آنها محدود به شرایط مختلف نیست.

انواع پوشش های ساندویچ پانل

پوشش آلومینیوم

یکی دیگر از پوشش هایی که برای ساخت ساندویچ پانل استفاده می شود، پوشش دو طرف و روکش آلومینیومی است. ورق های آلومینیومی یکی از رایج ترین ها در این حوزه هستند که قدمت آن به چندین و چند سال قبل می رسد. ورق های آلومینیومی وزن بسیار کمی دارند و به دلیل ظاهری که دارند در ضخامت های بسیار کم ساخته می شوند و زیبایی خاصی به پانل های عایق می دهند و رنگ آمیزی آن را نسبت به سایر پوشش ها آسان می کنند. از ورق های آلومینیومی برای ساخت ورق های عایق سقف به دلیل دوام و مقاومت بالا در برابر رطوبت استفاده می شود.

پوشش گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از پرکاربردترین فلزات برای پانل های عایق سقف و دیوار است. روکش گالوانیزه در واقع همان فلز فولادی است که با استفاده از روی پوشش داده می شود. هنگامی که روی با فولاد روکش می شود، می تواند فلز را از رطوبت و زنگ زدگی محافظت کند. علاوه بر این ساندویچ پانل های ورق گالوانیزه از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار هستند اما در صورتی که در شرایط مختلف چیده شوند دچار خوردگی و پوسیدگی نمی شوند. از طرفی ساندویچ پانل های گالوانیزه در برابر تنش های خارجی مقاومت ویژه ای دارند و اغلب برای ساخت ساندویچ پانل سقف، دیوار و یخچال استفاده می شوند.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل بر حسب کارکرد، رنگ، طرح (ساده، بافت دار، طرح چوب و…) و یا مواد استفاده شده در ساختار آن به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر یک از خصوصیات و ویژگی های خاص خود برخوردار هستند. به طور کلی اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی به انواع پوشش های ساندویچ پانل اشاره داشته باشیم؛ می توان هر یک از موارد مطرح شده در قسمت زیر را برای آن نام برد:

همچنین بخوانید: انواع ساندویچ پانل از نظر کارایی و جنس بدنه

انواع پوشش های ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی که همانطور که از نامش مشخص است برای پوشش سقف ساختمان بکار گرفته می شود و به دلیل استفاده از ورق فولادی به نام گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم در آن به شدت در برابر ضربات و حرکات شدید باد و طوفان مقاوم بوده و به دلیل خصوصیات عایق بودن به هنگام بارش برف و باران از نفوذ آب و پوسیدگی جلوگیری می کند. این نوع ساندویچ پانل ها در قالب طرح و رنگ های مختلف در کارخانه تولید شده و هر شخص بر حسب سلیقه خود می تواند برای خرید و اجرای ساندویچ پانل دلخواه خود اقدام کند. بد نیست که بدانید در اجرای پانل های سقفی از ورق های فلاشینگ، شادولاین، دامپا و آبرو نیز استفاده میکنند.

ساندویچ پانل دیواری

گونه ای دیگر و بسیار کاربردی از انواع ساندویچ پانل ها، نوع ساندویچ پانل دیواری آن است که در طرح و نقش های مختلف برای پوشش دیوارهای خارجی ساختمان یا تقسیم بندی فضای داخلی آن بکار می روند. اجرای ساندویچ پانل دیواری بدین صورت است که این سازه را بر اساس پلان طراح در ابعاد مورد نظر برش داده و به وسیله پیچ و یا جوشکاری قطعات مختلف آن را به یکدیگر متصل می کنند. خصوصیات و ویژگی های ساندویچ پانل دیواری به صورت موارد زیر است:

  • قیمت مقرون به صرفه و مناسب
  • مقاوم در برابر ضربه، ساییدگی و خوردگی
  • قابلیت شستشوی سریع و آسان
  • حمل سریع و نصب راحت آن
  • عایق در برابر رطوبت، سرما و گرما، حرارت و آتش سوزی
  • وزن سبک و طول عمر بالا
  • و …

قیمت خرید انواع ساندویچ پانل

قیمت ساندویچ پانل بسیار مقرون به صرفه تر از مصالح سنتی برای اجرای یک ساختمان مسکونی، اداری و یا تجاری برای مالک در خواهد آمد. اما به طور کلی می توان گفت که هزینه ای که هر شخص برای سفارش و خرید انواع ساندویچ پانل تهران و شهرستان باید بپردازد بر حسب فاکتورهای مختلفی از جمله نوع پانل، تیراژ و ابعاد آن، رنگ و طرح و … محاسبه و تعیین می شود. همچنین نمی توان از نقش عوامل تاثیرگذار خارجی نظیر شرایط اقتصادی کشور و نوسانات بازار ارز بر روی قیمت انواع ساندویچ پانل غافل شد. لذا بهتر است که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آشنایی با مزایا و خصوصیات هر یک از مدل های مختلف ساندویچ پانل و قیمت به روز رسانی شده آن بر حسب سفارش مشتری با کارشناسان ما در در کارن پنل از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

انواع پوشش های ساندویچ پانل

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *