مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان با پلی استایرن

با توجه به پیشرفت صنایع ساختمان‌سازی و استفاده از مصالح متفاوت برای ساخت بهترین مکان‌های مسکونی و تجاری شاهد این مورد هستیم که ساندویچ پانل فراوانی زیادی پیدا کرده و از آن در ساخت انواع ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شود. موردی که علت آن را می‌توان ویژگی‌های جذاب ساندویچ پانل دانست که باعث شده در هر زمینه‌ای کاربردی باشد و در نتیجه متخصصین و افراد فعال در این زمینه از آن استفاده‌ی زیادی داشته باشند.
حال ممکن است فکر استفاده از این عایق به ذهن شما نیز خطور کرده باشد، اما ندانید که از انواع آن کدام یک بهترین و مناسب‌ترین برای شرایط شما می‌باشد. ساندویچ پانل در دو نوع پلی یورتان و پلی استایرن وجود دارد که هر کدام به علت متریال‌های ساخت متفاوت دارای کاربری و استفاده‌ی متفاوتی نیز می‌باشند، به همین علت انتخاب بین آن‌ها کار پیچیده‌ای می‌باشد و شما نیازمند داشتن دانش پایه در این رابطه هستید.
شما باید بتوانید به صورت حرفه‌ای از بین گزینه‌های پیش رویتان بر اساس نیاز و سلیقه بهترین را انتخاب کنید، برای شروع این کار با ما همراه باشید. در این مطلب ما به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین موارد در رابطه با تفاوت ساندویچ پانل پلی استایرن و پلی یورتان می‌پردازیم.

مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان با پلی استایرن

قبل از اینکه به ذکر تفاوت‌های اصلی این دو نوع بپردازیم، بهتر است آن‌ها را به خوبی بشناسید تا بتوانند با داشتن درک قبلی از این موضوع به شناخت موارد پیچیده‌تری بپردازید.

بیشتر بخوانید:قیمت ساندویچ پانل چگونه محاسبه می‌شود؟

ساندویچ پانل پلی یورتان چیست؟

جالب است بدانید که در بخش ساندویچ پانل‌های پلی یورتان نیز شاهد وجود دو دسته از انواع مختلف هستیم:

  • پایه پلی استر: در ساخت این دسته از پانل‌های پلی یورتان شاهد استفاده از دو متریال ترکیبی پلی یول و ایزوسیانورات در ساخت هستیم که باعث شده سازه قابلیت‌ها و ویژگی‌های هر دو متریال را دارا باشد.
  • پایه پلی اتر: در این دسته از ساندویچ پانل پلی یورتان نیز شاهد استفاده از پلی یول و ایزوسیانات در اجزای اصلی هستیم.

با توجه به این مورد که هر دو جنس پلیمری دارد و در دسته اتری یا استری قرار می‌گیرند، مواد ساخته شده‌ی آن‌ها نیز در برابر کشش، خم شدگی و … مقاومت بالایی از خود نشان داده و همچنین در برابر دمای بالا نیز مقاوم می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های مواد بکار رفته در ساخت پانل پلی یورتان می‌توان به سازگاری با محیط زیست اشاره کرد که باعث شده به علت نداشتن بو و همچنین مقاومت در برابر هیدرولیز و انقباض در برابر موارد مختلفی واکنش مناسبی نشان دهد.

ساندویچ پانل پلی استایرن چیست؟

دیگر نوع از ساندویچ پانل را می‌توان پلی استایرن دانست که نوعی فوم عمیق می‌باشد. این فوم برای عایق‌بندی همزمان با یونولیت استفاده می‌شود و می‌توان با نصب آن از داشتن خانه‌ای عایق لذت برد. این ساندویچ پانل نیز در انواع مختلف تولید می‌شود که در بخش زیر به آن‌ها اشاره کرده‌‌ایم:

  • معمولی
  • مقاوم
  • انبساطی
  • یونولیتی

بیشتر بخوانید:ساندویچ پانل سقفی چیست و کجا کاربرد دارد؟

مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

یکی از اولین مواردی که در رابطه با مقایسه ساندویچ پانل‌های ساخته شده از پلی استر و پلی اتر می‌توان گفت متریال بکار رفته در آن‌ها می‌باشد که باعث شده پلی استری در برابر کشش، سایش و عوامل شیمیایی مقاوم باشد. در حالی که پلی اتر‌ها از خواص ضد باکتریایی برخوردار هستند و تاثیرات تغییرات دمایی نیز در آن ها کمتر مشاهده می‌شود.
استفاده‌ی اصلی این ساندویچ‌ها برای سقف، دیوار و … می‌باشد پس به همین علت عایق صوتی و حرارتی بودن بسیار در آن‌ها اهمیت دارد.

مورد دیگر در رابطه با امکان تغییر کاربری و خواص می‌باشد که به وضوح شاهد برتری ساندویچ پانل پلی یورتان هستیم، چرا که با داشتن ویژگی‌های اصلی برتر و همچنین کاربردی‌تر به راحتی می‌توان تغییراتی در آن بوجود آورد که پوشش‌های ضدخوردگی، حالات الاستومری تبدیل به فوم سخت به عنوان عایق عالی شود.

ساندویچ پانل پلی استایرن دارای ضعف‌های زیادی از نظر عایق صوتی و حرارتی می‌باشد که باعث شده به نسبت پانل پلی یورتان ضعیف‌تر عمل کند.

مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان با پلی استایرن

دیگر ویژگی پر اهمیت در انتخاب مصالح ساختمان وزن می‌باشد که پلی استایرن توانسته در این زمینه نیز برتری خود را اثبات کند، همچنین با داشتن قیمتی کمتر برای افرادی که به فکر پرداخت هزینه‌ی کمتری هستند مناسب است. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر دیگر موارد و تفاوت‌های دو ساندویچ پانل بپردازیم:

  • ساندویچ پلی استایرن به علت داشتن متریال‌های خاص و همچنین بافت بهینه، به عنوان دوست‌دار طبیعت شناخته می‌شود.
  • قابلیت بسیار بالای مونتاژ و دمونتاژ شدن
  • داشتن ضخامت و چگالی بسیار بالای پانل‌های پلی یورتان در برابر موارد مشابه.
  • راحتی نصب و راه اندازی ساندویچ پلی استایرن به نسبت ساندویچ پلی یورتان.

ممنونیم که تا پایان مطلب همراه ما بودید، امیدواریم با خواندن موارد گفته شده بتوانید در رابطه با تفاوت‌های اصلی ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن اطلاعات مفیدی بدست بیاورید.