ساندویچ پانل شفاف

ساندویچ پانل شفاف یکی از انواع ساندویچ پانل های موجود در بازار بوده که دو روی شفاف از جنس پلی کربنات جایگزین دو ورق فلزی شده است. این پانل های پیش ساخته دارای ورق های چند جداره ای بوده که از ترکیب آن ها با یکدیگر می توان مورد استفاده قرار داد. همچنین به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت در ساختمان سازی، حمل و نقل، کاربردهای شیشه ای، اتاقک سازی، گنبدهای تزئینی، پارتیشن بندی، پنجره سقفی و … کاربرد دارند.

ساندویچ پانل شفاف چیست؟

ساندویچ پانل شفاف چیست؟

ساندویچ پانل شفاف یکی از مصالح ساختمانی مهم و از پیش ساخته است که با ورود به بازار سازه توانسته طرفداران بیشماری را به خود جذب نماید. این نوع ساندویچ از دو لایه شفاف از جنس پلی کربنات یا شیشه و یک لایه به عنوان هسته تشکیل شده است. البته در لایه های بیرونی بیشتر از پلی کربنات استفاده می شود که دلیل آن مقاومت بالای این جنس در مقایسه با شیشه می باشد. همچنین لایه میانی از جنس فوم هایی همچون پشم سنگ، XPS ، پلی استایرن و پلی یورتان است. بنابراین وجود دولایه بیرونی از جنس پلی کربنات و لایه وسطی از فوم همانند یک ساندویچ، سازه پانل شفاف را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: ساندویچ پانل ضد اسید

کاربرد ساندویچ پانل شفاف

ساندویچ پانل شفاف در سازه های مختلف همچون کارخانه ها، ساختمان های اداری، کتابخانه ها، مراکز خرید و استادیوم ها کاربرد دارد. بنابراین در هر قسمت از ساختمان که به عناصر شفاف نیاز است از این نوع ساندویچ پانل استفاده می شود. زیرا استفاده از پانل شفاف از لحاظ زیست محیطی و کاربرد مفید بوده و زیبایی و جلوه خاصی به سازه می بخشد. البته جذابیت شیشه از پلی کربنات بیشتر می باشد، ولی به دلیل شکنندگی، سنگینی و نصب مشکل کمتر به کار برده می شود. بنابراین استفاده از مواد ساختمانی پلیمری یا پلی کربنات به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و سهولت در نصب رایج می باشد. از دیگر کاربردهای این نوع ساندویچ پانل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گلخانه ها
  • پانل های نیمه ساختاری جهت طراحی
  • دیوارهای داخلی
  • پانل های تابلو برای روز
  • بام

مزایای ساندویچ پانل شفاف

مزایا ساندویچ پانل شفاف

امروزه با کمک استانداردهای بین المللی تقریبا 20% از ساختمان های جدید را با ساندویچ پانل شفاف می سازند. بنابراین علاوه بر استحکام سازه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و سازه نور بیشتری را جذب خواهد کرد. پس استفاده از این نوع ساندویچ پانل مزایای زیادی دارد که به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید: تفاوت فوم XPS با SPS

  • ساندویچ پانل شفاف نوعی سقف شیشه ای بوده که برای نصب آن به حفاری نیاز نیست.
  • ساختار چفت و بست پانل شفاف از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده بر دوام و ماندگاری ساندویچ پانل می افزاید. البته دلیل چنین موضوعی میزان انبساط بالای پلی کربنات نسبت به فلز است که در سطح جهانی به کار برده می شود.
  • این نوع پانل ها در بازار قابل ترکیب بوده و نور طبیعی عبوری از آن ها 33% می باشد. البته طول عمر پانل های شفاف در برابر زردی و انتقال نور حدود 10 سال می باشد.
  • بهترین راه جهت استفاده از نور خورشید، بکارگیری ساندویچ پانل پلی کربنات است.
  • این نوع پانل شفاف با توجه به ساختار چند سلولی و ضخامت بالا برای سقف های شیبدار و عایق حرارتی  در ساختمان های صنعتی مناسب می باشد.
  • سقف در هر سازه بالاترین تماس را با باران، باد و برف دارد و باید از مواد با بیشترین مقاومت استفاده شود. پس استفاده از ساندویچ پانل پلی کربنات به دلیل مقاومت بالا بهترین گزینه است.
  • ساندویچ پانل از نوع شفاف به درخواست متقاضیان در طول های مختلف ساخته و عرضه می شود. البته برخی از مشتریان خواهان ساندویچ پانل های قسطی، ارزان و یا دست دوم هستند که در نوع شفاف موجود می باشند.
  • نگهداری و تعمیر پانل شفاف بسیار آسان بوده و تنها به تمیزکاری دوره ای نیاز دارد.

انواع ساندویچ پانل شفاف

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز، تحولات زیادی رخ داده و مصالح به روزی به بازار سازه های ساختمانی وارد شده است. بنابراین یکی از مصالح نوظهور که جایگزین مصالح قدیمی شده، همان ساندویچ پانل شفاف می باشد که در دو نوع سقفی و دیواری عرضه می گردد.

ساندویچ پانل شفاف دیواری

این نوع پانل برای عایق بندی و پوشش انواع سازه ها همچون سردخانه، سازه پیش ساخته، اتاق حمل بار، کانکس و سوله مورد استفاده قرار می گیرد. البته ساندویچ پانل دیواری به غیر از پوشش دیواره بناها، برای ساخت سقف برخی از اماکن همچون سردخانه ها نیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: انواع کفپوش ساختمان

ساندویچ پانل شفاف سقفی

این نوع پانل برای عایق بندی و پوشش انواع سازه ها همچون کمپ های صحرایی بیمارستان ها، فرودگاه، کانکس، اتاق حمل بار و سوله مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پانل شفاف سقفی با عایق بندی مناسب از ورود رطوبت به داخل بنا جلوگیری می کند.

ساندویچ پانل شفاف سردخانه

ساندویچ پانل سردخانه همانگونه که از اسمش پیداست در ساخت سردخانه ها با ابعاد بزرگ جهت نگهداری مرغ و گوشت به کار می رود. زیرا این نوع پانل محیطی ایزوله همراه با دما خنک و مناسب ایجاد می نماید. همچنین سردخانه ها در طول روز مقدار زیادی از انواع مواد غذایی در خود جای می دهند که نیاز به نگهداری و پیشگیری از فاسد شدن دارند. البته وجود یک موتور کمپرسور خیلی قوی در سردخانه، هوای داخل محیط را کنترل کرده که تنها از طریق ساندویچ پانل های پلی کربنات میسر می شود. همین موضوع مصرف برق را کاهش داده و قیمت سردخانه به صرفه تر از قبل خواهد بود.

بیشتر بخوانید: خانه های پیش ساخته

ساندویچ پانل شفاف اتاق تمیز

ساندویچ پانل اتاق تمیز یکی دیگر از انواع پانل های شفاف مورد استفاده در محیط های ایزوله، آزمایشگاه ها و صنعت داروسازی می باشد. همچنین یک عایق مناسب نسبت  به ورود و خروج سرما و گرما بوده که برای محیط ایزوله و حساس بهترین گزینه است. البته کاربرد اصلی پانل اتاق تمیز به اتاق های عمل اختصاص دارد و دلیل آن وجود محیطی پاکیزه، ایزوله و عاری از هر نوع عفونت برای بیمار و جراح است. ولی در محیط های دیگر همچون صنعت داروسازی، قطعات کامپیوتر، آزمایشگاه و پزشکی نیز استفاده می شود.