انواع ورق صنعتی و مقایسه آن با ساندویچ پانل

ساندویچ پانل به‌عنوان یکی از انواع ورق صنعتی مورد کاربرد در ساخت انواع کانکس و در ابعاد وسیع‌تر به‌عنوان یک نوع ورق و پوشش قابل استفاده در صنایع مرتبط با ساخت و ساز سازه‌های ساختمانی، به دلایل مختلفی جایگاه ویژه‌ای دارد. خاصیت عایق، وزن سبک و قابلیت ساخت بر اساس سیستم‌های مختلف اتصال و ایجاد پوشش، مهم‌ترین مزیت‌های ورق‌های ساندویچ پانل است اما تمامی جنبه‌های قابل توجه در مورد آن را معرفی نمی‌کند.

مقایسه انواع ورق صنعتی با ساندویچ پانل می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری، هم در خصوص ورق‌های قابل استفاده در فرآیندهای ساخت و ساز، و هم ساندویچ پانل در اختیار قرار بدهد و کاربران را به شیوه بررسی موردی از کم و کیف این مصالح آگاه سازد.

آشنایی با انواع ورق صنعتی در مقایسه با ساندویچ پانل

جدا از ساندویچ پانل که یکی از انواع ورق صنعتی به شمار می‌آید، به انواع دیگری از ورق که قابل استفاده در زمینه ساخت و ساز است می‌توان اشاره کرد که مهم‌ترین آن‌ها در قالب موارد زیر معرفی شده است.

ورق روغنی

ورق نورد سرد یا ورق روغنی نوعی ورق فولادی با استحکام بالا است که با رنگ بندی‌های مختلفی قابل ارائه است. قیمت ارزان و قابلیت‌های عمومی شکل پذیری و مقاومت مناسب از مزایای این نوع ورق صنعتی محسوب می‌شود، اما در برابر انواع ساندویچ پانل بسیار ساده به شمار آمده و برای همین در ساخت سازه‌های معمولی‌تر مانند کانتینرهای ویژه حمل بار استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ورق فایبر گلاس

ورق سیاه

برخلاف ورق‌های روغنی، این نوع ورق فولادی با استفاده از روش فولاد گرم تولید می‌شود و قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن تقریباً مشابه ورق‌های روغنی است، به همین جهت در مقایسه با ورق‌ها یا تایل‌های ساندویچ پانل در دسته مصالح معمولی ساخت سازه‌های مختلف مانند کانکس قرار می‌گیرد و ویژگی‌های تخصصی آن را ارائه نمی‌دهد.

ورق‌های حالت دار

این نوع ورق‌های فلزی حالت دار که با نام گروگیت هم شناخته می‌شوند، از ساده‌ترین انواع ورق صنعتی مورد کاربرد در ساخت و ساز و سازه‌های ساختمانی مختلف است که به دلیل هزینه پایین و قابلیت‌های عمومی قابل قبول برای برآورده کردن نیازهای عادی، استفاده گسترده‌ای هم دارند. دیگر ویژگی مطرح این نوع ورق‌های فلزی، امکان ساخت آن‌ها با حالت‌های مختلف مانند موجدار است.

اما در مقایسه با ساندویچ پانل هیچ مزیت قابل توجه و برتری ارائه نمی‌دهد، چون برترین ویژگی‌های این دسته از ورق‌های صنعتی، در ساندویچ پانل جزو بدیهی‌ترین قابلیت‌ها به شمار می‌آید و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند قابلیت‌های عایق مناسب و مقاومت و استحکام کاربردی همچون نمونه‌های مختلف ساندویچ پانل داشته باشد.

بیشتر بخوانید: وزن ورق های ساندویچ پانل 

ورق‌های گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از پر استفاده ترین ها در این حوزه می باشد. این نوع ورق‌های صنعتی که در ساخت کانکس هم از آن‌ها استفاده می‌شود، از نظر معیارهایی مانند استحکام و مقاومت در برابر عوامل خورنده و عوامل طبیعی مانند اکسایش به دلیل استفاده از روکش روی، عملکرد خوبی دارد، اما مهم‌ترین عیب انواع  آن‌ در مقابل انواع ورق ساندویچ پانل، میزان هدر رفت بالای انرژی است؛ مسئله‌ای که با استفاده از ساندویچ پانل عملاً صفر می‌شود یا تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

ورق‌های آلومینیومی

این دسته از ورق صنعتی با تکیه بر خاصیت‌های قابل‌توجه‌تر آلیاژ آلومینیوم نسبت به آلیاژ آهن و فولاد؛ مانند وزن پایین و مقاومت حرارتی بالاتر، نسبت به ورق‌های فولادی برتر محسوب می‌شوند، اما باز هم در مقایسه با ساندویچ پانل به علت عنصر مفقوده عایق بودن و قابلیت‌های تخصصی، در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد. پیشنهاد میکنیم مقاله ساندویچ پانل آلومینیومی را نیز بررسی فرمایید.

ورق‌های کامپوزیت

ورق‌های کامپوزیت به‌عنوان ورق‌های ترکیبی و ساخته شده بر اساس چند نوع مواد (معمولاً الیاف به‌عنوان زمینه، رزین و پلیمرها به‌عنوان لایه اصلی و در اغلب مواقع روکش فلزی به‌عنوان تزئین) قابلیت‌های برتری مانند وزن سبک، انعطاف بالا و ویژگی عایق نسبتاً خوبی دارد، اما نقطه ضعف آن‌ عدم استحکام است، مسئله‌ای که کاربرد آن را در مقایسه با انواع ساندویچ پانل محدود کرده است.

ورق کامپوزیت ساندویچ پانل

مهم‌ترین معیارهای مقایسه ورق‌های صنعتی با ساندویچ پانل

استحکام ساندویچ پانل در مقایسه با سایر ورق‌های صنعتی

بدون شک از مهم‌ترین معیارهای کیفی انواع ورق صنعتی مورد استفاده در ساخت کانکس و سایر سازه‌های ساختمانی، استحکام آن‌ها در برابر فشارهای خارجی و تحمل بار سازه‌های دیگر است. دلیل استفاده از عموم ورق‌های صنعتی برای ساخت کانکس و سایر سازه‌های قابل ساخت با استفاده از این نوع مصالح، برخورداری آن‌ها از حدود نسبی همین ویژگی است، اما انواع مختلف ساندویچ پانل به شکل محسوسی برتری‌های بیشتری در این زمینه دارد.

برای مثال ساندویچ پانل‌هایی که با روکش ورق گالوانیزه ساخته شده‌اند، به علت استفاده از روی در آلیاژ ترکیبی با فولاد، استحکام بیشتری نسبت به اغلب ورق‌های صنعتی حتی ورق‌های ضخیم‌تر فولادی ارائه می‌دهند.

مقاومت در برابر سایش و خوردگی

به دلیل استفاده حداکثری از ورق‌های صنعتی در محیط‌های صنعتی، این مصالح باید از ویژگی مقاومت بالا در برابر عواملی که باعث ایجاد سایش و خوردگی در فلز می‌شود، برخوردار باشند. در این مورد انواع ساندویچ پانل که لایه عایق آن‌ها توسط ورق‌های ساخته شده از آلیاژ مشخصی از روی، آلومینیوم و سیلیکون پوشانده شده است و با نام ساندویچ پانل آلوزینک شناخته می‌شود، در برابر عواملی نظیر خوردگی و سایش مقاومت بالایی ارائه می‌دهد.

این ویژگی امکان استفاده از این مصالح را در محیط‌های صنعتی که کانکس یا هر نوع سازه ممکن است در برابر عوامل خورنده مانند اسید قرار بگیرد، فراهم کرده و به‌عنوان متریال مناسب‌تر نسبت به ورق‌های فولادی و حتی ورق‌های آلومینیومی شناخته می‌شود.

مقاومت در برابر عوامل طبیعی

علاوه بر عوامل خورنده، ورق‌های صنعتی باید در برابر عوامل طبیعی که در طولانی مدت باعث افت کیفی سازه می‌شود، مقاومت خوبی داشته باشند. در میان انواع ورق‌های صنعتی، ورق‌های گالوانیزه و ورق‌های کامپوزیت قابلیت‌های خوبی در این زمینه ارائه می‌دهند، اما بهتر از آن‌ها ساندویچ پانل‌ها از نوع گالوانیزه یا ساندویچ پانل‌های فلاشینگ را می‌توان نام برد که خاصیت ویژه مقاومت در برابر عوامل طبیعی داشته و به همین دلیل در قسمت سقف سازه‌ها بیشترین کاربرد را دارند.

بیشتر بخوانید: ساندویچ پانل یک رو ورق

خاصیت شکل پذیری مناسب

در انواع ساندویچ پانل به این دلیل که قطر این ورق‌ها را بیشتر قسمت عایق آن یعنی موادی مانند پشم سنگ یا فوم‌های پلی استایرن تشکیل داده است، معمولاً از ورق‌های نازک برای ساندویچ کردن یا پوشش دو سمت این عایق‌های استفاده می‌شود. نازک بودن این پوشش‌ها عملاً امکان شکل پذیری و ایجاد حالت‌های متنوع را در ساندویچ پانل میسر کرده است.

برای نمونه انواع ساندویچ پانل با روکش ورق‌های آلومینیومی علاوه بر ارائه قابلیت‌هایی مانند سبک و ارزان بودن، در مقایسه با ورق‌های فولادی مشکلات شکل پذیری سخت آن‌ها را برطرف کرده‌ است.

زیبایی و جلوه بصری

در ساخت بیشتر سازه‌هایی که با استفاده از ورق‌های صنعتی ساخته می‌شود، زیبایی یک معیار مهم است، بنابراین بخشی از توجه مقایسه انواع ورق صنعتی با ساندویچ پانل هم باید معطوف به این مسئله باشد. خوشبختانه ساندویچ پانل از این نظر هم قابلیت‌های برتری نسبت به سایر مصالح دارد، به‌طوری‌که در انواع خاصی که با نام ساندویچ پانل دامپا شناخته می‌شود، از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردار است.