انواع درب های سرخانه ای

در طراحی سرد خانه ها یکی از اصلی ترین مراحل، انتخاب درب است انواع درب سردخانه به دلیل ارتباط آن ها با محیط بیرون و به جهت تبادل هوا موثرترین عامل بر میزان مصرف انرژی محسوب می شوند.

به طوری که اگر به میزان زیادی درب سردخانه باز و بسته شود، موجب خواهد شد هوای خارج به محیط داخل، نفوذ پیدا کند که این به نوبه خودش تا 50 درصد مصرف انرژی را افزایش می دهد.

بنابرین در هنگام خرید درب سردخانه باید دقت فراوانی به خرج دهید و دربی استانداردی را تهیه کنید. برای آشنایی با انواع درب سردخانه، قیمت و مشخصات آن ها تا پایان محتوا همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: ساندویچ پانل شفاف

انواع درب سردخانه

از انواع درب سردخانه به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

درب سردخانه لولایی

پرکاربردترین درب است و این به جهت مکانیزم ساده ای آن می باشد. از مزایای این نوع درب می توان به راحتی در استفاده و نصب، عمر بالا، کاهش هزینه احداث سردخانه، قیمت پایین و سادگی مکانیزم اشاره کرد.

هنگام باز و بسته کردن این مدل درب ها اتلاف حرارتی بالایی ایجاد می شود به همین دلیل برای سردخانه های مناسب بوده که رفت و آمد کمی در آن ها صورت می گیرد.

این نوع درب را در ابعاد بزرگ نمی توان، تولید کرد؛ چون تکیه گاه آن در یک سمت قرار دارد. در واقع با بزرگ شدن این مدل درب به لولا ها فشار زیادی وارد می شود و برای باز و بسته شدن درب، فضای زیادی نیاز است. به همین دلیل متناسب با اجزای آن در ابعاد استاندارد تولید می شود تا مشکلی حین استفاده ایجاد نشود. پیشنهاد میکنیم در رابطه با انواع قالب بتنی نیز اطلاعات به دست آورید.

درب سردخانه ریلی یا کشویی

هنگام باز و بسته کردن درب تبادل هوای پایین و اتلاف کمی انجام می شود به همین دلیل برای سردخانه های که زیاد رفت و آمد می شود، مناسب است. درب های کشویی نوع موتور دار در سردخانه های بزرگ استفاده می شوند تا از نیروی کمتری برای باز و بسته کردن درب استفاده شود. در ابعاد بزرگ قابلیت تولید دارد و فضای کمی را هنگام باز و بسته شدن اشغال می کند.

در بسیاری از سردخانه ها به دلیل ویژگی های مختلفی که دارد، استفاده می شود.

درب ریلی کنترل اتمسفر

در سردخانه های که در آن ها میوه و سبزیجات نگهداری می شود این نوع درب برای طراحی سردخانه استفاده می گردد. این نوع درب ها مانع از بالا رفتن درصد اکسیژن هوای داخل سردخانه می شود؛ چون جلوی نفوذ هوای داخل به خارج را می گیرد تا عمر مواد غذایی افزایش پیدا کند.

به جهت حساسیتی که این نوع درب ها دارند در مدل کشویی ساخته می شوند تا هم مقاومت و کارایی بالایی داشته باشند هم به راحتی باز و بسته شوند.

پارامترهای تاثیرگذار در کیفیت درب های سردخانه

از پارامترهای تاثیرگذار در کیفیت درب های سردخانه به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

پارامترهای تاثیرگذار در کیفیت درب های سردخانه 

بیشتر بخوانید: تفاوت فوم xps با sps

درب های فریم لس (بدون قاب) و درب های فریم آلومینیوم

با آخرین تکنولوژی روز آمریکا تولید می شود با استفاده از دستگاه cnc ورق خمکاری می شود. سپس خمکاری ورق پشت درب انجام می گردد؛ سرانجام در قالب، این دو ورق گذاشته می شوند و تزریق یکپارچه انجام می گردد.

در این روش تولید از فریم آلومینیومی استفاده نمی شود به همین دلیل محل تجمع آلودگی ها در پله جدایش و درز جدایش بین فرم آلومینیوم و ورق ها وجود ندارد که این باعث شده در محیط های که حساسیت بالایی در مورد بهداشت وجود دارد مانند کلین روم ها از این نوع درب ها استفاده شود.

در درب های فریم دار از پروفیل آلومینیوم اکسترود برای ورق رویه و ورق زیره به عنوان یک کلاف نگه دارنده استفاده می شود؛ لذا محل تجمع آلودگی ها به دلیل نبود درز جدایش و پله جدایش وجود ندارد.

فوم عایق

در تولید درب سرد خانه از عایق فوم پلی اوریتان B2  یا B1 استفاده می شود.

جنس ورق رویه و زیره

درب های سرد خانه از جنس گالوانیزه پیش رنگ شده است و برای محیط های با درصد رطوبت بالا و محیط های اسیدی و بازی از ورق pvc، فایبرگلاس، آلومینیوم، استنلس استیل استفاده می شود.

گسکت دوبل یا لاستیک هوا بندی دور درب

گسکت برای هوا بندی بین درب و چهار چوب درب استفاده می شود که شکل، جنس و چگونگی نصب آن روی کیفیت درب سردخانه تاثیر گذار است. جنس گسکت ها به گونه ای هستند که عمر طولانی دارند و در دماهای بین منفی 30 درجه تا 100 درجه انعطاف پذیر بوده اند.

قطعه یکپارچه کنج

در سیستم های سنتی به صورت 45 درجه در کنج ها گسکت ها برش زده می شده اند؛ سپس به وسیله حرارت و چسب به یکدیگر متصل می شده اند که در مدت کوتاهی این اتصال جدا می شد.

امروزه از یک قطعه یکپارچه در کنج ها استفاده می شود که این باعث شده عدم هوا بندی و پارگی چسب کنج کاملا رفع شود.

بیشتر بخوانید: بهترین خانه های پیش ساخته

چهار چوب درب یا کم درب

برای ساخت چهار چوب درب های سردخانه ای از پروفیل خمکاری شده با رنگ کوره ای استفاده می شود تا کم درب در برابر ضربه و تابیدگی مقاومت بالایی داشته باشد. انواع چهار چوب به صورت دو طرفه و یک طرفه تولید می شوند. چهار چوب های دو طرفه به صورت دو تکه طراحی شده اند تا بین فضای بیرون و درون پل حرارتی ایجاد شود.

المنت ها

برای جلوگیری از چسبیدن گسکت به چهار چوب و جلوگیری از برفک زدن از المنت گرمایی داخل چهار چوب استفاده می شود تا سطح ورق چهار چوب گرم شود.

اهرم نجات

اگر از بیرون درب سردخانه قفل شود به راحتی قفل با کشیدن اهرم آزاد شده و درب باز می شود.

یراق آلات

برای افزایش کیفیت درب سردخانه از یراق آلات بادوام و استاندارد استفاده می شود علاوه بر این، یراق آلات امکان تنظیم در چند جهت و امکان ریگلاژ دارند.

انواع قفل سردخانه

شامل قفل دستگیره ای یا فرودگاهی، قفل شب پاراگراف یا کلنگی، ریل، قفل مدل کمری دستبندی درب شیشه ای، قفل کمری قلبی درب سردخانه و قفل درب سردخانه می شوند.

بیشتر بخوانید: روکش گالوانیزه چیست

دستگیره درب سرد خانه

شامل دستگیره استیل مارپیچی، دستگیره استیل طلایی، دستگیره استیل مکعبی، دستگیره استیل مشعلی و دستگیره درب سرد خانه می شود.