ورق روغنی

ورق روغنی یکی از متریال های پرکاربرد در صنایع مختلف است که در کارخانه های تولید فولاد ساخته می شود. این ورق ها به دلیل ویژگی ها و مشخصاتی که دارند، مزایای فراوانی را در صنایع مختلف از خود نشان می دهند. از ورق های روغنی برای ساخت وسایل و متریال های مختلفی بهره می برند.

ساندویچ پانل یکی از این متریال ها است که در ساختمان سازی کاربرد دارد. همچنین برای ساخت انواع ساندویچ پنل دیواری و سقفی از ورق های محکم روغنی استفاده می کنند. اگر تاکنون با ورق های روغنی آشنا نشده اید وقت آن است که در مورد آن ها بیشتر بدانید. در این مقاله می خواهیم ورق روغن، کاربردها، ویژگی ها و قیمت آن را بررسی کنیم.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی، انواعی از ورق های فولادی است که به وسیله فرایند نورد سرد ساخته می شود. به صورت کلی ورق های فولادی به صورت سرد و گرم موجود هستند. اما ورق های روغنی از انواع سرد آن هستند. این ورق ها آغشته به روانساز مرحله نورد سرد بوده و شکل ظاهری آن ها صاف و شفاف است. به همین دلیل به آن ها روغنی می گویند.

ورق روغنی یکی از اصلی ترین محصولات دسته ورق های سرد فولادی است و جزء پرفروش ترین آن ها محسوب می شود. زیرا این ورق در بسیاری از صنایع توانسته جای پای خود را محکم کند. ورق های روغنی نسبت به انواع دیگر ورق های گرم دارای مقاومت بیشتری هستند. به همین دلیل کاربرد آن ها نیز بیشتر است.

ورق روغنی چگونه تولید می شود؟

حال که با ورق روغنی آشنا شدید، بد نیست در مورد نحوه تولید و ساخت آن نیز بیشتر بدانید. روش تولید ورق های روغنی مانند ورق های گرم، نورد است. اما نورد سرد و نورد گرم با هم فرق می کنند. شکل پذیری فولاد در دماهای بالا بیشتر می باشد. به همین دلیل تولید ورق به روش نورد سرد مقداری سخت تر و پیچیده تر است.

البته همین زمان و تلاش بیشتری که بابت تولید این ورق ها صرف می شود، مشخصات فوق العاده ای به آن ها می بخشد. در واقع ورق های سرد دارای کیفیت بسیار بهتری نسبت به ورق های گرم هستند.

برای تولید ورق روغنی، بعد از انجام فرایند نورد گرم، ورق ها به صورت کامل اسید شویی می شوند. به این ترتیب لایه اکسیدی که روی ورق ها وجود دارد، برداشته خواهد شد. سپس نوردکاری ورق شروع می شود. برای این کار ورق فولادی از بین غلظت ها عبور می کند تا با نیروهای فشاری و کششی، ضخامت آن کاهش یابد. بنابراین ورق ظاهری نازک و صاف پیدا می کند. پس از این مرحله، آنیل شدن ورق به روش های بچینگ یا پیوسته شروع می شود. قبل زا آنیل، روغن کاری صورت می گیرد. پس از آنیل شدن، نورد سرد سطحی در دماهای بسیار پایین انجام می شود تا سطح ورق بهبود یابد.

روغن کاری ورق روغنی به آن کمک می کند که ظاهر صاف تر و هموار تری داشته باشد. همچنین روغن کاری موجب کاهش اصطکاک غلتک ها، کمتر شدن دمای ورق و شکل پذیری بهتر ورق ها خواهد شد.

ورق روغنی چه ویژگی هایی دارد؟

در بخش های قبل در مورد ویژگی ها و مشخصات منحصر بفرد ورق روغنی صحبت کردم. اما این ویژگی ها چه هستند؟ ورق های روغنی که با نورد سرد ساخته می شوند در برابر فشارها مکانیکی و ضربات فیزیکی دارای مقاومت و استحکام بسیار خوبی هستند. بنابراین دوام و طول عمر این ورق ها بسیار بالا است.

این ورق ها دارای سطحی صاف، صیقلی و براق بوده و ظاهر شکیل و بسیار زیبایی دارند. این ورق ها را می توان گالوانیزه کرد و یا به رنگ های مختلفی درآورد. این ورق در بازار به آسانی در دسترس بوده و تولید آن توسط کارخانه های مختلفی انجام می شود. از دیگر مشخصات بسیار خوب ورق روغنی آن است که در ابعاد و ضخامت های مختلفی وجود دارد. بنابراین کاربردهای بسیار متنوعی می تواند داشته باشد.

کاربردهای ورق روغنی در صنایع مختلف

ورق روغنی در بسیاری از صنایع امروزی دارای کاربرد های فراوانی است. ساخت مصالح ساختمان سازی مانند ساندویچ پانل یکی از بهترین کاربردهای این ورق است. تنوع در ضخامت این ورقه ها امکان تولید انواع ابعاد ساندویچ پانل را به کارخانجات می دهد. اجرای ساندویچ پانل هایی که با ورق های روغنی ساخته شده اند بسیار آسان است.

از دیگر کاربردهای ورق های روغنی صنعت خودروسازی است که برای ساخت گل گیرها، فیلترها و … از آن بهره می برند. تولید انواع لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، فر، کابینت آشپزخانه، یخچال، اجاق گاز، هود و … از کاربردهای دیگر این اوراق هستند.

ورق روغنی همچنین در ساخت انواع پروفیل های درب و پنجره، پروفیل ساختمانی، صنعتی و … کاربرد دارد. در صنعت تولید مبلمان، برای ساخت مبلمان اداری و میز و صندلی های مختلفی از ورق های روغنی بهره می برند. ورقه های روغنی در صنایع تولید انواع مخازن، قفسه ها، بشکه ها و … نقش بسیار گسترده ای دارند. هر جا که نیاز به ویژگی های ضد سایش، ضد ضربه و استقامت و استحکام بالا باشد، ورق روغنی کاربرد دارد.

انواع ورق روغنی کدامند؟

به صورت کلی ورق روغنی در انواع مختلفی ساخته می شود. هر یک از انواع این ورق ها دارای ویژگی ها مشخصات مربوط به خود هستند. به همین دلیل از هر یک از انواع این ورق ها، در صنعت خاصی استفاده می کنند. ما در این بخش می خواهیم به معرفی سه نوع پرکاربرد ورق فولادی روغنی بپردازیم.

ورق های روغنی معمولی یا ST12

به ورق های معمولی، ورق های کششی نیز گفته می شود. این ورق ها دارای کاربردهای عمومی هستند. مثلا برای کل دهی، جوشکاری و یا خم کردن به کار می روند.

ورق های روغنی نیمه کششی یا ST13

این ورق ها برای تولید سازه های صنعتی و نیمه صنعتی به کار می روند و دارای خاصیت کششی هستند.

ورق های روغنی فوق کششی یا ST14

این ورق ها بسیار انعطاف پذیر بوده و خاصیت کششی آن ها بیشتر از دو نوع قبلی است. به همین دلیل در صنایعی مانند خودروسازی که به پرس کاری عمیق نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت ورق روغنی چقدر می باشد؟

ورق روغنی رول شده

قیمت ورق روغنی در مقایسه با دیگر ورق ها و پروفیل ها بسیار ارزان تر و مناسب تر است. به همین دلیل در صنایع مختلف به آسانی در دسترس قرار می گیرد. قیمت ورق های روغنی بستگی به ضخامت، ابعاد ورق، نوسانات قیمت ارز و … دارد. بنابراین نمی توان قیمت ثابتی را برای این ورق ها در نظر گرفت.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی کامل ورق روغنی، ویژگی ها و کاربردهای آن پرداختیم. به صورت کلی این ورق ها به وفور در بازار یافت شده و توسط کارخانجات مختلفی تولید می شوند. استقامت و استحکام بالا، ضد سایش و انعطاف پذیری از ویژگی های خوب این محصول هستند.