قطعات جانبی ساندویچ پانل

هر محصولی قطعات جانبی مختص به خود را دارد که باعث می‌شود عملکرد مناسب‌تری را از خود نشان دهد. در واقع برای اینکه بتوان بالاترین استفاده از محصول خریداری شده را کرد. در این مقاله قطعات جانبی ساندویچ پانل‌ ها و کاربرد آن‌ها را شرح می‌دهد.

انواع قطعات جانبی

در ادامه لیستی از اصلی ترین قطعات را برای شما قرار خواهیم داد سپس به سراغ توضیح کوتاهی در رابطه با هر کدام خواهیم رفت با بیشتر با این محصولات اشنا شوید. برای خرید ساندویچ پانل متناسب با نیاز شما اشنایی با این موارد ضروری است. برخی از آن ها عبارت اند از:

  • فلاشینگ‌ها
  • آبرو
  • فینیشینگ
  • پیچ سرمته‌دار
  • تیزه سقفی

فلاشینگ چیست

 فلاشینگ به قطعات نازکی از مواد غیرقابل نفوذ اطلاق می‌شود که برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل سازه و به عنوان بخشی از یک سیستم مانع مقاوم در برابر آب و هوا نصب شده‌اند. در ساختمان‌های مدرن، فلاشینگ به منظور کاهش نفوذ آب به اجسامی مانند:

  1. دودکش‌ها
  2. لوله‌های هواکش
  3. دیوارها
  4. پنجره‌ها
  5. دهانه‌های درب برای دوام بیشتر ساختمان‌ها
  6. و کاهش مشکلات قالب‌های داخلی در نظر گرفته شده است.

انواع فلاشینگ

موادی که فلاشینگ فلزی از آن‌ها ساخته می‌شوند عبارتند از سرب، آلومینیوم، مس،  فولاد ضد زنگ، آلیاژ، روی و مواد دیگر.

انواع فلاشینگ بر اساس مکان یا شکل نامگذاری می شوند

فلاشینگ سقفی

در اطراف ناپیوستگی ها یا اجسامی که از پشت بام ساختمان بیرون زده اند تا آب را از درزها یا درزها منحرف کنند و در دره هایی که رواناب در آنها متمرکز است قرار می گیرد.

فلاشینگ دیواری

ممکن است در یک دیوار تعبیه شود تا آبی را که به دیوار نفوذ کرده است به بیرون هدایت کند، یا ممکن است به روشی استفاده شود که از ورود آب به دیوار جلوگیری کند.

فلاشینگ دیواری

فلاشینگ (یا تشتک)

فلاشینگ پنهانی که در زیر پنجره ها یا آستانه درها قرار می گیرد تا از ورود آب به دیوار در آن نقاط جلوگیری کند.

فلاشینگ نفوذ سقف

برای ضد آب کردن لوله ها، تکیه گاه ها، کابل‌ها و تمامی برآمدگی‌های سقف استفاده می‌شود. ثابت شده است که فلاشینگ‌های نفوذی استنلس استیل طولانی‌ترین و قابل اعتمادترین نوع فلاشینگ سقفی هستند.

فلاشینگ کانال

به شکل “U” یا کانال برای گرفتن آب (به عنوان مثال، جایی که لبه سقف کاشی به دیوار می رسد) به کار می‌رود.

فلاشینگ دیوار

فلاشینگ (درپوش چکه‌ای)

اغلب بالای پنجره‌ها و درها استفاده می‌شود.

لبه قطره‌ای

فلزی که در لبه‌های سقف استفاده می‌شود.

فلاشینگ دودکش

یک اصطلاح کلی برای فلاشینگ دودکش.

ساختاری که دارای فلاشینگ است باید به دقت مهندسی و ساخته شود تا آب از سازه خارج شود نه اینکه به داخل نفوذ کند. نصب نادرست فلاشینگ می‌تواند آب را به داخل ساختمان هدایت کند.

آبرو

 آبرو در کناره‌های سقف‌ها قرار گرفته و به پانل‌ها وصل می‌شوند. آبروها با هدایت آب به سمت پایین از جمع‌شدن آب در سقف و کناره‌های آن جلوگیری می‌کنند.

ساندویچ پانل

فینیشر‌ها در قطعات جانبی ساندویچ پانل‌

فینیشر‌ها، قسمت‌هایی که ساندویچ پانل‌ ها را به هم متصل می‌کنند را می‌پوشانند. جنس  ورق‌های فینیشر از  ورق گالوانیزه و آلومینیوم است.

پیچ سرمته‌دار

ساندویچ پانل‌ها برای اتصال به هم و لوازم جانبی خود باید با وسیله ای به هم متصل شوند که دارای مقاومت بالایی باشد و به راحتی بتوان برای متصل کردن قطعات از آن استفاده کرد. بهترین گزینه برای این کار استفاده از انواع پیچ های ساندویچ پانل که سرمته دار یکی از بهترین آن ها است.

پیچ های سرمته‌دار نوعی پیچ هستند که در انواع کاربردهای بست و ثابت استفاده می‌شوند. پیچ های سرمته‌دار که معمولا از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند، با نوک مته شکل خود مشخص می‌شوند. این نوک، پیچ‌ها را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به سوراخ‌های آزمایشی از پیش حفاری شده، در مواد نفوذ کنند و در نتیجه فرآیند بستن کارآمدتری را به همراه دارند.

پیچ‌های سرمته‌دار که در طیف وسیعی از اندازه‌ها، طول‌ها و ضخامت‌ها موجود هستند، مفید و همه‌کاره هستند. آنها گاهی اوقات به عنوان پیچ تک نیز شناخته می شوند. تک در ابتدا نام تجاری تولید کننده محبوب این پیچ‌ها بود، اما با گذشت زمان، نام تک پیچ مترادف با این نوع بست شد.

ساندویچ پنل انواع

پیچ های سرمته‌دار می‌توانند مواد مختلفی از جمله چوب و فلز مانند فولاد نرم را برش دهند. در نتیجه، پیچ‌های خود حفاری برای کاربردها و صنایع سنگین‌تر نیز ایده‌آل هستند، به‌ویژه هنگامی که با پیچ‌های جایگزین مانند پیچ‌های خودکار مقایسه می‌شوند.

تیزه‌ی سقفی

از دیگر قطعات جانبی پانل‌های ساندویچی تیزه سقفی را می‌توان نام برد که برای پوشش دادن لبه ساندویچ پانل‌های سقفی شیبدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • هدف از کاربرد تیزه، زیبا سازی و محافظت از پانل است.
  • تیزه‌ها طول ثابتی دارند اما مقدار خم آن‌ها متغیر بوده و مطابق با ابعاد درخواستی مشتری تولید می‌شود.
  • جنس ورق به کار رفته در تیزه‌ی سقفی می‌تواند گالوانیزه رنگی و یا فویل آلومینیومی باشد‌.
  • اتصال این تیزه‌ی سقفی به پانل نیز یا با استفاده از پیچ و یا پرچ انجام می‌شود.

نتیجه گیری

علاوه بر فلاشینگ، تیزه، آبرو، فینیشر و پیچ، قطعات جانبی ساندویچ پانل شامل مواردی چون چسب ساندویچ پانل برای درز بندی پانل‌ها، پرچ فلزی، نوارد و غیره است. برای نصب دقیق و عایق‌بندی کامل سازه تهیه‌ی این قطعات نیز اهمیت دارد، ضمن آنکه زیباسازی بنا نیز به استفاده درست از این قطعات بستگی دارد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *